Monopolie Aziatische accuproducenten bedreigt toekomst Europese automerken

De auto van morgen rijdt niet meer op benzine of diesel maar op stroom. Dat betekent dat de verbrandingsmotor heeft afgedaan en dat de Europese merken daarmee hun sterkste wapen verliezen. De toekomst behoort toe aan de fabrikanten van de onontbeerlijke accu's en die zitten in China, Japan en Zuid-Korea. Bij de Europese autoconstructeurs heerst paniek.

Alternatieve aandrijfsystemen: wie heeft recht op welke premie?

Om het gebruik van alternatieve aandrijfsystemen te promoten, kent de overheid al enkele jaren financiële incentives toe aan wie een nieuwe auto met een zuivere uitlaat koopt. Het slechte nieuws is dat die tegemoetkomingen verschillen van gewest tot gewest. Een overzicht.

Is de elektrische fiets een alternatief voor de auto?

De mobiliteitsconcepten voor morgen reserveren een niet onbelangrijke plaats voor de (elektrische) fiets. Maar, zoals zo vaak, is dit soort concepten het werk van wetenschappers die ver van de dagelijkse realiteit af staan. Dat kan niet worden gezegd van autojournalist Erik Klerckx die voor zijn dagelijkse verplaatsingen vaak gebruikmaakt van zijn elektrische fiets.

20 jaar geleden maakte de Toyota Prius zijn entree op de Europese markten

Tokio 1995. Op de openingsdag van het autosalon haalt Toyota het doek van een futuristisch ogende concept car die drie jaar later een opgemerkt debuut zal maken op de Europese markten. We zijn nu twintig jaar verder. Toyota verkocht ondertussen meer dan 10 miljoen hybride wagens, wat een brandstofbesparing van ruim 29 miljard liter en een reductie van de CO2-uitstoot met 77 miljoen ton heeft opgeleverd.

Lexus: de inhaaljacht op BMW en Mercedes kan beginnen

Zoals de meeste Aziatische constructeurs beschikt ook Toyota over een premiummerk. Als volumemerk proberen ze via die weg voet aan de grond te krijgen in het lucratieve luxesegment. Buiten Europa is Lexus daar behoorlijk goed in geslaagd, met name in de Verenigde Staten. Binnen Europa raakt het voorlopig niet uit de schaduw van de Duitse premiummerken.

Jaguar I-PACE: de eerste, de beste

De ene valt voor design, de andere voor innovatieve technologie en nog een derde voor duurzaamheid of veiligheid. De gloednieuwe Jaguar I-PACE is top vanuit elke invalshoek.

Aandrijfsystemen voor wagens: lezers doen de test

Er was een tijd dat kandidaat-kopers hooguit de kleur van hun nieuwe auto konden kiezen. Die goede oude tijd is voorgoed voorbij. Nu beschikken de merken over tig modellen met uiteenlopende aandrijfsystemen die het hele spectrum bestrijken, van sterk vervuilend tot zero uitstoot. We nodigden tien lezers uit voor een testrit met vijf verschillende versies van de VW Golf.

Laadpalen aan de schandpaal

Kopen mensen geen elektrische auto omdat er geen laadpunt in hun directe omgeving is, of loont het installeren van een laadpaal niet omdat er te weinig elektrische auto's rijden? Het eeuwige verhaal van de kip en het ei.

De wagen van de toekomst: het komt op uw profiel aan

De wereldwijde CO2-uitstoot heeft vorig jaar een recordhoogte bereikt van 32,5 miljard ton. In enkele Europese grootsteden is de luchtkwaliteit zo slecht dat het stadscentrum soms wordt afgesloten voor het autoverkeer en verboden zone wordt voor sterk vervuilende diesels én benzinewagens. De vraag naar alternatieve aandrijfsystemen stijgt exponentieel, nieuwe vormen van mobiliteit zijn in volle ontwikkeling.

Waarom zijn elektrisch aangedreven auto's veel duurder dan diesel- of benzinewagens?

Een e-auto omvat slechts een derde van het aantal onderdelen van een vergelijkbare personenwagen met een conventionele verbrandingsmotor. Toch zijn elektrisch aangedreven auto's veel duurder dan diesel- of benzinewagens. Dat heeft te maken met de hoge ontwikkelingskosten van het milieuvriendelijke aandrijvingssysteem én van de snel stijgende marktprijzen van de grondstoffen die nodig zijn voor de accu, elektromotor en elektronica van een e-automobiel.

Elektro- versus waterstofauto: de spanning stijgt

Tien jaar geleden werd het duidelijk dat de traditionele benzine- en dieselmotoren op termijn niet zouden overleven door de hoge uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Die vormen een te grote belasting voor het milieu, terwijl elektrisch aangedreven of waterstofauto's scoren met een zero-uitstoot. Hun doorbraak verloopt echter minder snel dan voorspeld.

CNG: gas geven is goedkoper

Er is meer dan één manier om autorijden milieuvriendelijker te maken. Rijden op gas is er zo eentje. Als milieubewuste autobestuurder kan je kiezen tussen Liquified Petrol Gas (LPG) en Compressed Natural Gas (CNG). Het eerste lijkt out, het tweede is in.

Nieuwe mobiliteitsoplossingen moeten megasteden leefbaar houden

Hij was een van de blikvangers op het Autosalon van Genève. Met de EZ-GO zet Renault een nieuwe stap in de richting van de mobiliteit van de toekomst. En die zal elektrisch, geconnecteerd en autonoom zijn. Met de mogelijkheid om zelf te rijden of zich te laten rijden, met of zonder chauffeur.