NMBS-bestuurder Marc Descheemaecker sprak vrijdag met de Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur Wilma Mansveld en met Merel van Vroonhoven, topvrouw van de Nederlandse Spoorwegen (NS). "De bedoeling is te gaan voor een volledige oplossing voor de problematiek, zowel tijdelijk op korte termijn, als voor de lange termijn", zegt Marc Descheemaecker. "Er wordt nu hard aan gewerkt met alle partijen om ervoor te zorgen dat deze oplossingen - zowel op korte als op lange termijn - steek houden op juridisch, financieel en technisch vlak." Nadat het Fyra-verkeer op donderdag 17 januari was stilgelegd, omdat de trein een metalen plaat was kwijtgeraakt, werd koortsachtig gezocht naar alternatieven voor het treinverkeer tussen België en Nederland. De NMBS besliste daarop - als voorlopige oplossing - om acht keer per dag (om de twee uur) een rechtstreekse trein in te leggen tussen Antwerpen en Roosendaal. De technici van NMBS zijn er in geslaagd deze verbinding al vanaf vrijdag 25 januari te laten starten, één dag vroeger dan gepland. (VIRGINIE LEFOUR)

NMBS-bestuurder Marc Descheemaecker sprak vrijdag met de Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur Wilma Mansveld en met Merel van Vroonhoven, topvrouw van de Nederlandse Spoorwegen (NS). "De bedoeling is te gaan voor een volledige oplossing voor de problematiek, zowel tijdelijk op korte termijn, als voor de lange termijn", zegt Marc Descheemaecker. "Er wordt nu hard aan gewerkt met alle partijen om ervoor te zorgen dat deze oplossingen - zowel op korte als op lange termijn - steek houden op juridisch, financieel en technisch vlak." Nadat het Fyra-verkeer op donderdag 17 januari was stilgelegd, omdat de trein een metalen plaat was kwijtgeraakt, werd koortsachtig gezocht naar alternatieven voor het treinverkeer tussen België en Nederland. De NMBS besliste daarop - als voorlopige oplossing - om acht keer per dag (om de twee uur) een rechtstreekse trein in te leggen tussen Antwerpen en Roosendaal. De technici van NMBS zijn er in geslaagd deze verbinding al vanaf vrijdag 25 januari te laten starten, één dag vroeger dan gepland. (VIRGINIE LEFOUR)