"Ik ben verontwaardigd over het verrassende gedrag van de opdrachtgevers (NS en NMBS, nvdr) tijdens de laatste weken", aldus de AnsaldoBreda-topman. "Het uiteindelijke besluit (top stopzetting van het contract, nvdr) is tegenstrijdig met de eerdere positieve feedback." "Ik begrijp nog altijd niet waarom op 11 januari de opdrachtgevers ons schriftelijk hebben opgedragen de vloot te leveren", luidde het. Enkele dagen later, na een zware sneeuwbui die problemen met de Fyra aan de oppervlakte bracht, wijzigde de houding van de spoorwegmaatschappijen plots radicaal, klonk het nog. Volgens Manfellotto staat het "onweerlegbaar" vast dat de Fyra-treinen veilig zijn. Hij wees erop dat de treinen door verschillende instanties gecertificeerd zijn. "Een proces van gecertificeerde veiligheid kan niet ter discussie staan." Manfellotto wordt dinsdag tijdens een eerste rondetafel gehoord in de parlementaire commissie. Tijdens een tweede en derde ronde komen onder meer NMBS-topman Marc Descheemaecker, NS-topman Bert Meerstadt en verantwoordelijken van de spoorinfrastructuurbeheerders Infrabel en ProRail aan het woord. Aan de hoorzitting nemen ook drie Belgische Kamerleden deel: Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), Jef Van den Bergh (CD&V) en Steven Vandeput (N-VA). (Belga)

"Ik ben verontwaardigd over het verrassende gedrag van de opdrachtgevers (NS en NMBS, nvdr) tijdens de laatste weken", aldus de AnsaldoBreda-topman. "Het uiteindelijke besluit (top stopzetting van het contract, nvdr) is tegenstrijdig met de eerdere positieve feedback." "Ik begrijp nog altijd niet waarom op 11 januari de opdrachtgevers ons schriftelijk hebben opgedragen de vloot te leveren", luidde het. Enkele dagen later, na een zware sneeuwbui die problemen met de Fyra aan de oppervlakte bracht, wijzigde de houding van de spoorwegmaatschappijen plots radicaal, klonk het nog. Volgens Manfellotto staat het "onweerlegbaar" vast dat de Fyra-treinen veilig zijn. Hij wees erop dat de treinen door verschillende instanties gecertificeerd zijn. "Een proces van gecertificeerde veiligheid kan niet ter discussie staan." Manfellotto wordt dinsdag tijdens een eerste rondetafel gehoord in de parlementaire commissie. Tijdens een tweede en derde ronde komen onder meer NMBS-topman Marc Descheemaecker, NS-topman Bert Meerstadt en verantwoordelijken van de spoorinfrastructuurbeheerders Infrabel en ProRail aan het woord. Aan de hoorzitting nemen ook drie Belgische Kamerleden deel: Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), Jef Van den Bergh (CD&V) en Steven Vandeput (N-VA). (Belga)