Vergaderingen tussen de vakbonden en de Europese Ford-directie zijn al enkele keren uitgedraaid op een juridische krachtmeting. Adviseurs van de syndicale delegaties zeiden ook al dat er voldoende argumenten zijn om Ford van contractbreuk te kunnen beschuldigen. Daarbij wordt vooral verwezen naar het zogenaamde Toekomstcontract, waarin Ford werkzekerheid tot 2020 beloofde in ruil voor 12 procent besparingen en enkele fikse toelagen van de Vlaamse regering. De bonden voelen zich gesteund door de overheid, aangezien die van plan is om bijna 43 miljoen euro aan steun terug te vorderen van Ford. Vlaams minister-president Kris Peeters doet dat omdat ook hij gelooft dat Ford afspraken niet is nagekomen.Een andere belofte die in de aanklacht wordt betrokken, is de jaarlijkse capaciteit van 225.000 wagens. Volgens de verklaringen van de directie gisteren, zouden er dit jaar "maar" 123.000 auto's gebouwd worden in Genk.De clausule waar Ford zich op beroept om het Toekomstcontract niet te moeten naleven, meer bepaald dat alles te herbekijken valt bij "grote economische veranderingen", heeft volgens experts geen juridische waarde aangezien de omschrijving veel te vaag is. (KRISTOF VAN ACCOM)

Vergaderingen tussen de vakbonden en de Europese Ford-directie zijn al enkele keren uitgedraaid op een juridische krachtmeting. Adviseurs van de syndicale delegaties zeiden ook al dat er voldoende argumenten zijn om Ford van contractbreuk te kunnen beschuldigen. Daarbij wordt vooral verwezen naar het zogenaamde Toekomstcontract, waarin Ford werkzekerheid tot 2020 beloofde in ruil voor 12 procent besparingen en enkele fikse toelagen van de Vlaamse regering. De bonden voelen zich gesteund door de overheid, aangezien die van plan is om bijna 43 miljoen euro aan steun terug te vorderen van Ford. Vlaams minister-president Kris Peeters doet dat omdat ook hij gelooft dat Ford afspraken niet is nagekomen.Een andere belofte die in de aanklacht wordt betrokken, is de jaarlijkse capaciteit van 225.000 wagens. Volgens de verklaringen van de directie gisteren, zouden er dit jaar "maar" 123.000 auto's gebouwd worden in Genk.De clausule waar Ford zich op beroept om het Toekomstcontract niet te moeten naleven, meer bepaald dat alles te herbekijken valt bij "grote economische veranderingen", heeft volgens experts geen juridische waarde aangezien de omschrijving veel te vaag is. (KRISTOF VAN ACCOM)