Ford had eerder al aangekondigd om in juni naar één post over te schakelen. Dat zal dus gebeuren op dinsdag 4 juni - maandag 3 juni wordt nog een dag van economische werkloosheid ingelast. De overgebleven post zal eerst 400 wagens maken, om nadien het volume in drie weken tijd geleidelijk op te drijven naar 500. Ford zal trouwens in die ene shift de samenstelling van de productie wijzigen: 45,5 procent Mondeo's en 54,5 procent S-Max en Galaxy. De globale volumevermindering moet arbeiders en bedienden van Ford en van de toeleveranciers toelaten om met een eenmalige premie het bedrijf vrijwillig te verlaten. Er lopen momenteel oefeningen om te bekijken hoe dit best zal georganiseerd worden. Er moeten immers voldoende mensen overblijven om de resterende wagens te bouwen. Ook kunnen werknemers met bepaalde specialisaties niet zomaar allemaal gelijk opstappen. Een aantal afdelingen die ook voor andere fabrieken produceren, zoals het perswerk en de wielenfabriek, blijven zoals nu in meerdere ploegen werken. Dat geldt ook voor algemene diensten als het ketelhuis en de bewaking. (Belga)

Ford had eerder al aangekondigd om in juni naar één post over te schakelen. Dat zal dus gebeuren op dinsdag 4 juni - maandag 3 juni wordt nog een dag van economische werkloosheid ingelast. De overgebleven post zal eerst 400 wagens maken, om nadien het volume in drie weken tijd geleidelijk op te drijven naar 500. Ford zal trouwens in die ene shift de samenstelling van de productie wijzigen: 45,5 procent Mondeo's en 54,5 procent S-Max en Galaxy. De globale volumevermindering moet arbeiders en bedienden van Ford en van de toeleveranciers toelaten om met een eenmalige premie het bedrijf vrijwillig te verlaten. Er lopen momenteel oefeningen om te bekijken hoe dit best zal georganiseerd worden. Er moeten immers voldoende mensen overblijven om de resterende wagens te bouwen. Ook kunnen werknemers met bepaalde specialisaties niet zomaar allemaal gelijk opstappen. Een aantal afdelingen die ook voor andere fabrieken produceren, zoals het perswerk en de wielenfabriek, blijven zoals nu in meerdere ploegen werken. Dat geldt ook voor algemene diensten als het ketelhuis en de bewaking. (Belga)