België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk, Portugal, Estland, Griekenland, Slovakije en Slovenië willen een dergelijke heffing op de handel in aandelen en obligaties. Jaarlijks zou de taks 30 tot 35 miljard euro kunnen opbrengen. Maar in mei luidde het nog dat de taks drastisch zou worden ingeperkt door de heffing te verminderen van 0,1 tot 0,01 procent van de handel in aandelen en obligaties. Onder meer Groot-Brittannië, maar ook de financiële sector, verzet zich fel tegen de komst van de taks. Volgens de juridische opinie, een document van 14 pagina's dat niet-bindend is, overstijgen de plannen de bevoegdheden van de landen op het gebied van belastingheffing onder internationaal recht. Daardoor is de maatregel "niet compatibel" met het Europese verdrag, luidt het. (Belga)

België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk, Portugal, Estland, Griekenland, Slovakije en Slovenië willen een dergelijke heffing op de handel in aandelen en obligaties. Jaarlijks zou de taks 30 tot 35 miljard euro kunnen opbrengen. Maar in mei luidde het nog dat de taks drastisch zou worden ingeperkt door de heffing te verminderen van 0,1 tot 0,01 procent van de handel in aandelen en obligaties. Onder meer Groot-Brittannië, maar ook de financiële sector, verzet zich fel tegen de komst van de taks. Volgens de juridische opinie, een document van 14 pagina's dat niet-bindend is, overstijgen de plannen de bevoegdheden van de landen op het gebied van belastingheffing onder internationaal recht. Daardoor is de maatregel "niet compatibel" met het Europese verdrag, luidt het. (Belga)