Wie kilometerheffing aan zijn laars lapt, riskeert boete van 1.000 euro

© istock

Vanaf 1 oktober kunnen de vrachtwageneigenaars het “bakje”, de “on board unit”, bestellen waarmee de kilometerheffing geregistreerd zal worden.

De kilometerheffing zelf gaat van start op 1 april volgend jaar. Wie de kilometerheffing aan zijn laars lapt, riskeert een boete van 1.000 euro.

De heffing wordt gecoordineerd door Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing reguleert en controleert voor de drie gewesten.

Viapass schat het aantal gebruikers van die on board units (OBU) op 800.000, van wie 150.000 Belgische gebruikers.

De OBU zal via de satelliet en een ingebouwd kaartsysteem bepalen waar de vrachtwagen (vanaf 3,5 ton) zich bevindt en zo de heffing bepalen.

De controle zal gebeuren via een 40-tal portieken over de wegen, die aan de hand van camera’s de vrachtwagens registreren. Daarnaast zullen er 22 mobiele controlesystemen zijn, vergelijkbaar met een mobiele flitscamera. Tot slot worden 40 wagens met camera de baan opgestuurd.

De tarieven worden bepaald aan de hand van de afgelegde afstand, het type weg (er geldt overal hetzelfde tarief, behalve op de Brusselse gewest- en gemeentewegen waar meer betaald wordt), het gewicht en de emissieklasse van het voertuig.

Het systeem wordt nu verder getest door Satellic, de huisoperator die de installaties bouwt en het systeem beheert. De OBU’s bestellen kan via de website en de servicepunten die uitgerold worden. Er wordt gestart met vijftig serviceautomaten en dat moeten er meer dan honderd worden. Viapass verzekert dat ook andere operatoren dan Satellic kunnen instappen, al wordt dit betwist door transportfederatie UPTR. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content