Vrije Tribune

‘Wie denkt dat de Belg braafjes zijn geld op een spaarrekening laat staan, vergist zich’

Vrije Tribune Hier geven we een forum aan organisaties, columnisten en gastbloggers

Sinds de spaarrente de jongste weken bijna negatief dreigt te worden en almaar meer landen in het oog van de terreurstorm komen, kiest de Belg – en vooral dan de Vlaming – steeds vaker voor een tweede, derde, of zelfs vierde verblijf in Spanje. Dat zegt Marleen De Vijt van Azull, marktleider in Spaans vastgoed.

Vorig jaar kochten zowat drieduizend Belgen een tweede verblijf in Spanje, en zoals het er nu naar uitziet zal dat record dit jaar weer verbroken worden. Sinds de spaarrente de jongste weken bijna negatief dreigt te worden en almaar meer landen in het oog van de terreurstorm komen, kiest de Belg – en vooral dan de Vlaming – steeds vaker voor Spanje. En niet alleen om er een tweede verblijf maar ook een derde en soms zelfs een vierde verblijf te kopen, zo stelt Marleen De Vijt van Azull, de Belgische marktleider in Spaans vastgoed.

De Belg en z’n Spaans buitenverblijf, het is niets nieuw. Maar een stijgend aantal verkopen van derde verblijven, wie had het durven denken? In de eerste plaats heeft het te maken met de bijna negatieve spaarrente, waardoor (vooral) de Vlaming nog wat meer dan gewoonlijk naar de vastgoedmarkt lonkt. En dat effect zal niet verminderen nu BNP Paribas als eerste bank de spaarrente ook effectief naar het wettelijke minimum heeft verlaagd. De gevolgen laten zich nu al voelen, en dan vooral op de Spaanse vastgoedmarkt. Dat is niet onlogisch, want de Vlaming die in buitenlands vastgoed investeert, doet dat het meest in Spanje.

Tot voor kort gebeurde het echter zelden dat iemand met een tweede verblijf ook nog eens een derde verblijf kocht. Vandaag is dit echter geen uitzondering meer en zien we sommige mensen zelfs voor een vierde verblijf opteren. Als we als marktleider naar onze eigen statistieken kijken, kunnen we alleen maar vaststellen dat de jongste twee maanden dubbel zoveel Vlamingen een derde of vierde verblijf in Spanje kochten dan in heel 2015 samen. En die trend zal volgens mij nog een tijd aanhouden. Veel kapitaalkrachtige Belgen – en dan vooral Vlamingen – maken zich namelijk zorgen over de nakende negatieve spaarrente en beslissen daarom zelf actie te ondernemen.

‘Wie denkt dat de Belg braafjes zijn geld op een spaarrekening laat staan, vergist zich’

En dan is er nog een andere reden die ervoor zorgt dat Spanje zo gegeerd blijft: de terreurdreiging. Mensen die in Turkije, Egypte of Tunesië zouden investeren – of op vakantie gaan – lijken stilaan meer en meer geneigd om voor Spanje te kiezen. Reden? Simpelweg omdat ze Spanje – gelukkig nog – nu eenmaal minder met terreur associëren.

Maar wat al die nieuwe groot-investeerders gelijk hebben, is dat ze niet langer kopen voor het “eigen genot”. En dat is opmerkelijk, want uit een eerdere bevraging bij 420 Belgen die een tweede verblijf in Spanje kochten, bleek namelijk dat twee op de drie Belgen dat vooral doen omdat ze er zélf van willen genieten. Zij die nu geen tweede maar wel een derde of vierde verblijf kopen, doen dat echter om te verhuren. Of anders gezegd: het moét renderen. En al even opvallend: terwijl men vroeger een rendement van drie tot vijf procent vaak nog iets te mager vond, is men daar vandaag bijzonder opgetogen mee. Of hoe de tijden veranderen.

Alleen wil diezelfde investeerder nog altijd zo weinig mogelijk kopzorgen. Geld moet opbrengen, maar we willen er niet te veel van wakker liggen. Zeker wie een derde of vierde verblijf koopt, kiest daarom veel vaker voor de aankoop van een appartement met “hotelservice” dan voor een klassiek vakantiehuis. Iemand anders – meestal een hoteluitbater – staat dan in voor de boekingen, het onderhoud, enz. Wie dacht dat de Belg braafjes zijn geld op een rekening laat geparkeerd staan – die nota bene niets opbrengt – lijkt er dus aan voor de moeite. Gedwongen door de omstandigheden zoekt de Belg zijn eigen alternatief.

Marleen De Vijt, CEO Azull

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content