Welke belasting tegen file?

© belga

De kostprijs van de files loopt zo hoog op dat zelfs de ondernemingen een heffing zien zitten. Ook Febiac is gewonnen voor het idee. Rekeningrijden of een zoneheffing, dat wordt de inzet van de gewestverkiezingen van 2014.

“De congestietaks wordt een discussiepunt voor de gewestverkiezingen”, voorspelt Brussels staatssecretaris Bruno De Lille (Groen). Zijn kabinet bestudeert of rekeningrijden of een zoneheffing de beste oplossing is.

De OESO is voorstander van een elektronisch systeem van rekeningrijden in de strijd tegen de files. België vertoont “een van de ergste congestietoestanden die in de OESO-zone waargenomen worden”, geeft de organisatie in haar jongste economische rapport over België aan.

Over de aard van de heffing lopen de meningen uiteen. De bekendste is de congestion charge zoals in Londen, maar die is het minste in trek. Die bestaat erin dat een dagelijks bedrag geheven wordt op voertuigen die een bepaalde zone binnenrijden. In Londen is dat 10 pond en 1 pond voor de bewoners. Een variant daarop is de stadstol, die alleen door pendelaars moet betaald worden, die wordt toegepast in Stockholm. Al deze systemen maken gebruik van camera’s die de nummerplaten lezen.

Over de andere elektronische methode, het rekeningrijden, bestaat een veel bredere consensus. Bij rekeningrijden wordt gebruik gemaakt van toestel in de auto, de OBU (on-board unit), dat voorzien is van gps en toelaat om een variabele taks te heffen naargelang het uur, de dag en de gebruikte verkeersader. (RVA)

Het volledige artikel over mobiliteit leest u in Trends van deze week.

Zoneheffing of rekeningrijden

ZoneheffingRekeningrijdenWat?De voertuigen betalen per dag een bedrag om een gebied binnen te komen en er rond te rijden. Het systeem maakt gebruik van camera’s die de nummerplaten registrerenEen taks per afgelegde kilometer. De meting gebeurt met een OBU. Het systeem maakt een heffing mogelijk met een aangepast tarief naargelang de dag, het uur en de routeDoel?Opstoppingen en uitstoot verminderenDe rijgewoonten beïnvloeden, bijvoorbeeld met een hogere heffing tijdens de spitsurenWaar? Londen en StockholmIn Duitsland en Slovenië en binnenkort ook in Frankrijk (2014) voor vrachtwagens. Zij betalen voor de slijtage aan de snelwegenVoordelen? Snel in te voeren, bestaand systeemEen eerlijker systeem dat meer moduleerbaar isNadelen?Werkingskosten, verschuiving van de verkeersopstoppingen naar aangrenzende gebiedenMogelijke kinderziekten, de kostprijs voor het toestel en de uitbouw van een controlesysteem

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content