Test-Aankoop mikt op verzekeringssector

© belga

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil meer beweging op de verzekeringsmarkt in ons land.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil meer beweging op de verzekeringsmarkt in ons land.

Test-Aankoop heeft bij de financiële autoriteit FSMA een erkenning aangevraagd als ‘verzekeringstussenpersoon’. De organisatie is niet onmiddellijk van plan zelf verzekeringspolissen te gaan verkopen, maar wil verbruikers helpen om de beste keuze te maken. En dat kan alleen met een erkenning.

“Het uiteindelijke doel is om ook in de verzekeringssector te kunnen vergelijken, te adviseren en de consumenten te helpen de beste keuze te maken”, aldus Test-Aankoop in een persbericht. De consumentenorganisatie heeft daarom de juridische entiteit ‘Test-Aankoop Verzekeringen’ opgericht. Het is uiteindelijk de bedoeling rekenmodules of groepsaankopen in het domein van de verzekeringen aan te bieden.

“Test-Aankoop wil de wettelijke voorschriften respecteren om zo zijn missie, namelijk de consumenten informeren en adviseren, ook te kunnen realiseren in het domein van de verzekeringen. Test-Aankoop zal vanzelfsprekend zijn waarden (onafhankelijkheid, expert en dicht bij de consument) steeds blijven respecteren”, luidt het.

De verzekeringssector reageert alvast sceptisch op de plannen van de consumentenorganisatie om via een vergelijkingsmodule de markt van verzekeringen te doen bewegen. Klanten zouden net als voor telecom- en energieproducten bewust kunnen kiezen voor de ‘beste koop’, maar de verzekeringssector wijst op de complexiteit van hun producten, waardoor vergelijken moeilijk wordt.

“De premie van verzekeringspolissen is slechts één gegeven, een verzekeringspolis heeft ook andere kenmerken die zeer bepalend zijn, zoals de waarborgen van het contract of de schaderegeling”, meldt de Federatie voor verzekerings- en financiële tussenpersonen (FVF) in een persbericht. De organisatie betwijfelt het of de rekenmodule van Test-Aankoop daarmee rekening zal houden. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content