Haast en spoed zijn zelden goed. Dat geldt ook voor de suikertaks, die begin 2016 inderhaast is ingevoerd, in eerste instantie voor frisdranken. De prijzen van frisdranken stegen met 2,5 procent. De suikertaks gold ook voor dranken als Coca-Cola Zero, waarvan we echt wel mogen geloven dat er geen suiker in zit.
...

Haast en spoed zijn zelden goed. Dat geldt ook voor de suikertaks, die begin 2016 inderhaast is ingevoerd, in eerste instantie voor frisdranken. De prijzen van frisdranken stegen met 2,5 procent. De suikertaks gold ook voor dranken als Coca-Cola Zero, waarvan we echt wel mogen geloven dat er geen suiker in zit.De betutteltaks, die de burger moest aanzetten tot gezonder drinkgewoonten, zou dit jaar 50 miljoen euro moeten opbrengen. Vanaf volgend jaar zou dat bedrag verhogen, want de suikertaks zou dan op nog veel meer voedingsproducten worden geheven. Is het sop de kool waard? Wellicht heeft de frisdrankenlobby de voorbije maanden stevig ingebeukt op de regering.Maar hun argumenten zijn ook wel zinnig en worden bovendien door cijfers gestaafd. Neem nu Coca-Cola. Nergens in West-Europa wordt gemiddeld meer Coca-Cola gedronken dan in België. Liefst een op de drie frisdranken komt uit de stal van de drankenreus uit Atlanta. Toch liggen de winstmarges van de onderneming in België lager dan het gemiddelde in West-Europa. Het lijkt paradoxaal dat de beste markt meteen ook niet de grootste winsten oplevert.De reden zijn allerlei accijnzen en taksen. Het maakt de producten in België een vijfde duurder dan in Nederland, en liefst 40 procent duurder dan in Frankrijk. Het leidt ook tot de bekende grensaankopen. U kent ze ook wel, de Belgische consumenten/inkooptoeristen die met de wagen de kilometers afmalen naar de Noord-Franse hypermarkten en daar de kofferbak vol drank stouwen. Prachtig hoe het milieu wordt vervuild door een ogenschijnlijk goed bedoelde gezondheidsmaatregel.Liefst voor driekwart miljard euro voeding en drank kopen de Belgen zo in de buurlanden. Dat bedrag voor grensaankopen stijgt sterk, met naar schatting 150 miljoen euro per jaar. We houden die consumptie beter in eigen land, zonder een betuttelende suikertaks. De belastingen en accijnzen zijn in enkele jaren tijd met liefst 84 procent toegenomen. Dat kost banen. Alleen al bij Coca-Cola verdwenen in vijf jaar bijna 400 banen. De betutteltaks kost dus ook nog jobs.