Profiteer van de sterke dollar

© istock

De euro verliest zienderogen terrein tegenover de dollar. Welke aandelen kunnen van die evolutie te profiteren? Een overzicht.

De euro is sinds de afgelopen lente in vrije val. Nog voordat de Europese Centrale Bank haar programma voor kwantitatieve versoepeling officieel heeft aangekondigd, is de Europese eenheidsmunt teruggezakt tot zijn introductiekoers van 1,17 dollar in 1999. Bepaalde sectoren en bedrijven zijn goed gepositioneerd om van die evolutie te profiteren. Een overzicht.

Sectoren

Maritiem transport

Exmar, Euronav en CMB realiseren hun inkomsten, betalen het gros van hun kosten en publiceren hun rekeningen in dollar. De sterke dollar heeft vooral gevolgen voor de waardering van het aandeel dat noteert in euro, terwijl de winst wordt uitgedrukt in dollar. De impact op CMB en Euronav is beperkt, aangezien beide actief zijn op markten die volgens hen aan een herstel bezig zijn. Ze sluiten 2014 allicht af met verlies.

Exmar is vooral een projectgroep, vooral sinds het zijn vloot van lpg-tankers in een joint venture met Teekay heeft ondergebracht om zich beter te kunnen concentreren op de ontwikkeling van zijn drijvende lng-infrastructuur. De impact op de waardering van het aandeel is dus reëel, maar blijft beperkt door de volatiliteit van de resultaten.

Grondstoffen

Een sector die moet kunnen profiteren van de stijging van de dollar is die van de grondstoffen, aangezien de verkoop van olie, koper of graan systematisch in dollar gebeurt. Toch is het niet raadzaam meteen alles in te zetten op BHP Billiton. De grootste mijnbouwgroep ter wereld publiceert haar resultaten in dollar en noteert in pound sterling, een munt die eveneens terrein wint op de euro.

Total lijkt daarom een betere keuze, aangezien het aandeel noteert in euro, maar de olieproducent heeft sterk te lijden onder de halvering van de olieprijs. Dat geldt ook voor Vale, de op één na grootste mijnbouwgroep ter wereld. Het wisselkoerseffect is bijzonder aantrekkelijk, aangezien de kosten voor een groot deel worden betaald in Braziliaanse real (die is gekelderd op de valutamarkten), terwijl de inkomsten in dollar worden gerealiseerd. Het nadeel is dat de prijs van ijzererts – waar de Braziliaanse reus 85 procent van zijn winst uit haalt – in 2014 met 47 procent is teruggevallen. De impact van de wisselkoersen op de grondstoffensector lijkt in het algemeen dus beperkt, op enkele uitzonderingen na (zie Nyrstar).

Farmaceutische sector

De Verenigde Staten zijn veruit de grootste farmaceutische markt ter wereld, met een derde van de mondiale verkoop voor een bedrag van ruim 1000 miljard dollar. De gemiddelde Amerikaan gebruikt jaarlijks voor meer dan 1000 dollar aan geneesmiddelen, het dubbele van de doorsnee-Europeaan. Dat verschil is te verklaren door de hogere prijzen. Volgens IMS Health kosten kankergeneesmiddelen 20 tot 40 procent meer in de Verenigde Staten, wat farmabedrijven aanzienlijk hogere marges oplevert. Roche realiseert 40 procent van zijn omzet in het land en het moet dus kunnen profiteren van de sterke dollar dankzij het wisselkoerseffect.

Europese aandelen

Ahold

De Nederlandse supermarktketen Ahold oefent 60 procent van haar activiteiten uit in de Verenigde Staten. De impact van de sterke dollar blijft echter beperkt tot het wisselkoerseffect en wordt bovendien ingedijkt door de daling van leningen in dollar en door afdekkingsinstrumenten. Ahold schat dat een stijging van de dollar met 10 procent ten opzichte van de euro een impact van 32 miljoen euro op de winst vóór belastingen heeft (3,4 %).

Airbus

De Europese groep Airbus heeft lang te lijden gehad onder het grote verschil tussen haar opbrengsten in dollar en haar kosten in euro. Ze heeft daarom de gewoonte aangenomen haar blootstelling aan het wisselkoerseffect af te dekken via financiële instrumenten. De huidige dekkingsniveaus zijn veel aantrekkelijker, maar worden pas vanaf 2017 weerspiegeld in de resultaten van de groep.

Daimler

De Duitse groep Daimler realiseert een kwart van haar omzet in de Verenigde Staten. Volgens de Wall Street Journal importeert Daimler 35 procent van de voertuigen die worden verkocht in de Verenigde Staten, wat het bedrijf een belangrijke hefboom biedt om te profiteren van de sterke dollar.

Fiat Chrysler

Sinds de volledige overname van Chrysler realiseert de Italiaanse autogroep Fiat het grootste deel van haar omzet en haar winst in de Verenigde Staten. Ze heeft een actief afdekkingsbeleid op vrij korte termijn (12 maanden) ontwikkeld en moet daarom al vanaf 2015 kunnen profiteren van de sterke dollar.

Fugro

Fugro, de bodemonderzoeker voor de olie- en gasindustrie, geeft aan dat het zijn inkomsten in vreemde valuta over het algemeen afgedekt door kosten in dezelfde valuta. De groep is dus vooral afhankelijk van wisselkoerseffecten. Zo varieert de winst met 3,4 miljoen euro (of 1,5 %) bij een stijging of een daling van de euro met 10 procent ten opzichte van de dollar.

Sanofi

De Franse farmareus Sanofi realiseert meer dan een derde van zijn verkoop in Amerikaanse dollar — meer dan zijn kosten. Een wisselkoersschommeling van 1 procent heeft volgens het bedrijf een impact van 0,5 procent op de aangepaste nettowinst.

Wolters Kluwer

De Nederlandse groep Wolters Kluwer, een van de grootste wereldwijde uitgeverijen van vakliteratuur, realiseert het gros van haar activiteiten in Noord-Amerika. Een schommeling van de euro-dollarkoers met 1 procent heeft een impact van 3 miljoen euro op haar nettowinst (bijna 1 %).

Belgische aandelen

AB InBev

AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, realiseert 35 procent van zijn omzet en 44 procent van zijn bedrijfswinst in Noord-Amerika, maar heeft een sterke natuurlijke afdekking (kosten, schulden). Aangezien AB InBev zijn resultaten in dollar publiceert, heeft de wisselkoers een impact op de waardering van het aandeel.

UCB

De biofarmagroep UCB realiseert meer dan 40 procent van haar omzet in Amerika. UCB heeft de gewoonte zich goed af te dekken — enerzijds door de kosten en anderzijds via financiële instrumenten. De impact op de winst van een schommeling van 10 procent van de euro-dollarkoers blijft zo beperkt tot 3 miljoen euro of 1,5 procent.

Fagron

Fagron, het vroegere Arseus, heeft de voorbije jaren meerdere overnames gerealiseerd in de Verenigde Staten. Het aandeel van Noord-Amerika in de verkoop blijft almaar stijgen en bereikte 31 procent in het derde kwartaal van 2014. De reële blootstelling van de Europese marktleider in ingrediënten voor magistrale bereidingen is zonder twijfel hoger dan die worden geraamd in het jaarverslag van 2013: een stijging van 2,35 miljoen euro van de belastbare winst (4,4 %) bij een daling van de euro-dollarkoers met 10 procent.

– Hamon

De analisten van KBC Securities schatten dat de koeltorenspecialist Hamon een derde van zijn omzet in Noord-Amerika realiseert. Volgens Hamon heeft een evolutie van 10 procent van de euro-dollarkoers een impact van 495.000 euro op de bedrijfswinst (5 %).

Agfa-Gevaert

De beeldgroep Agfa-Gevaert realiseert een groot deel van haar omzet in dollar (en in aan de dollar gekoppelde munten), maar profiteert ook van een natuurlijke afdekking via haar aankopen van grondstoffen zoals zilver. Agfa-Gevaert schat dat een schommeling van 10 procent van de euro-dollarkoers een impact van 5,7 miljoen heeft op de winst (6,2 %).

Tessenderlo Group

De analisten van KBC Securities geven aan dat Kerley, het Amerikaanse filiaal van Tessenderlo Group, ongeveer 20 procent van de omzet en vooral bijna de helft van het bruto-exploitatieoverschot vertegenwoordigt. Tessenderlo schat dat een versteviging van de dollar met 10 procent de nettowinst met 4,7 miljoen euro doet stijgen. Dat is niet weinig voor een bedrijf dat in de eerste helft van 2014 een winst van 27,7 miljoen liet optekenen.

Melexis

De dollar is de belangrijkste munt voor Melexis, de halfgeleiderspecialist voor de autosector, met een aandeel van 54 procent in de omzet en 49 procent in de kosten. In combinatie met het wisselkoerseffect wordt de gevoeligheid van het belastbare resultaat geschat op 3,5 miljoen euro (5 %) bij een schommeling van de euro-dollarkoers met 10 procent.

Delhaize

De supermarktketen Delhaize is altijd zeer actief geweest in de Verenigde Staten, waar ze bijna twee derde van haar omzet realiseert. Maar ook de kosten en schulden zijn uitgedrukt in dollar, wat de invloed beperkt. Bij een evolutie van de euro-dollarkoers met 1 procent stijgt of daalt de winst met naar schatting 1 miljoen euro (0,6 %).

Barco

Barco realiseert bijna een derde van zijn omzet in Noord-Amerika. Zijn natuurlijke afdekking via kosten wordt geraamd op 65 procent, waardoor een gevoelige blootstelling aan de euro-dollarkoers overblijft. Een evolutie van 10 procent van de wisselkoers heeft een impact van 18 miljoen of 23 procent op de bedrijfswinst.

Nyrstar

De zinkspecialist Nyrstar is het gevoeligst aan de dollar. Een stijging van de dollar met één eurocent heeft een geschatte impact van 18 miljoen euro op het bruto-exploitatieoverschot, wat volgens de resultaten van 2013 neerkomt op 9,7 procent. Het bruto-exploitatieoverschot van Nyrstar kan dus vrijwel verdrievoudigen door de val van de euro tegenover de dollar sinds 2013.

Hoe moet u die cijfers interpreteren?

De impact van euro-dollarkoers moet op jaarbasis worden geïnterpreteerd, wat betekent dat die pas volledig voelbaar is in 2015. De euro daalde vorig jaar fors, maar de resultaten hangen vooral af van de gemiddelde wisselkoers over de hele periode en niet van de slotkoers.

Partner Content