Max Jadot (BNPP Fortis) ziet superrendementen nooit meer terugkeren

“De tijd dat een universele bank 20 procent rendement op eigen vermogen haalde, behoort definitief tot het verleden. Daar zullen aandeelhouders en analisten moeten leren mee leven.” Dit zei Max Jadot, directievoorzitter van BNP Paribas Fortis, donderdagmiddag tijdens een Trends Lunch.

Het was de eerste keer dat Max Jadot, sinds 1 maart de topman van BNP Paribas Fortis, publiekelijk het woord nam. Hij schetste een beeld van de evolutie die zijn bank maakte sinds de overname van Fortis Bank door de Franse groep BNP Paribas.

Volgens Jadot is BNP Paribas Fortis opnieuw de sterke bank van weleer, zowel op de markt als in solvabiliteit- en liquiditeitsratio’s. Ook de uitstraling en aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt is hersteld. BNP Paribas Fortis nam vorig jaar 1250 mensen in dienst, en wil er dit jaar evenveel aanwerven. “We hebben nog nooit zoveel sollicitaties gekregen als in 2010”, aldus Jadot, “Het vertrouwen is terug.” De Belgische bank creëerde ook 1000 functies die verschoven van het groepsniveau in Parijs naar de dochter in Brussel.

De belangrijkste uitdagingen waarvoor de banksector staat zijn volgens Jadot de stijgende kosten (ondermeer als gevolg van de toenemende inflatie) en de verplichtingen voor solvabiliteit en liquiditeit. Specifiek voor België vernoemde hij ook de aangescherpte concurrentie: “De Belgische banken hebben zich teruggeplooid op hun thuismarkt. Het gevolg zijn lagere marges op kredieten en deposito’s. Er bestaat een risico dat het tot een prijzenoorlog komt.”

Volgens Jadot zullen de banken hun businessmodel moeten herdenken. Hij wees erop dat BNP Paribas Fortis zijn balans verminderd heeft tot 350 miljard euro door de voornaamste risico’s af te bouwen. “Wij geloven in het concept van de universele bank, waarbij klassiek bankieren (deposito’s transformeren in kredieten) en zakenbankieren samengaan. Maar rendementen van 20 procent op het eigen vermogen zoals in het verleden zijn niet langer haalbaar. Daar zullen aandeelhouders en analisten moeten leren mee leven.” Volgens Jadot zal de druk om grotere risico’s te nemen zich verleggen naar aandelen- en hefboomfondsen.

In het retailbankieren ziet Jadot een grotere rol weggelegd voor internet en sociale media. “Bankiers breken zich al tientallen jaren het hoofd over de rol van een fysiek netwerk. BNP Paribas Fortis telt vandaag nog altijd 1000 kantoren, tegen 1800 vroeger. Maar het zou kunnen dat de afbouw van het retailnet de komende jaren in een versnelling komt.”

Daarvoor verwijst Jadot naar de iPad, die het advies en portefeuillebeheer kan revolutioneren. “Straks spreken klanten met hun relatiebeheerder via het scherm van de iPad en is een kantoorbezoek ook voor advies niet meer nodig”, zegt hij. “We zullen een evenwicht moeten zoeken tussen bricks and clicks, en dat evenwicht hebben we nog niet gevonden.”

Internationaal waarschuwt Jadot voor de opkomst van de Aziatische banken: “Een bank is maar zo sterk als het spaargedrag van haar klanten. Dat is voor ons land een godsgeschenk. Maar er is één volk dat misschien nog spaarzamer is dan de Belgen: de Chinezen. Ik verwacht dat de Chinese banken in de komende jaren uitgroeien tot heel sterke spelers.”

PC

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content