In de ogen van analisten is Apple's smartphone zoals een Hollywoodfilm. Het lanceringsweekend zet de toon voor de volgende maanden. Op het eerste gezicht doet de iPhone 6s het een pak beter dan zijn voorganger. Maar bij de 13 miljoen exemplaren hoort wel een belangrijke voetnoot. Deze keer werden de smartphones ook in China verkocht t...

In de ogen van analisten is Apple's smartphone zoals een Hollywoodfilm. Het lanceringsweekend zet de toon voor de volgende maanden. Op het eerste gezicht doet de iPhone 6s het een pak beter dan zijn voorganger. Maar bij de 13 miljoen exemplaren hoort wel een belangrijke voetnoot. Deze keer werden de smartphones ook in China verkocht tijdens het openingsweekend.China is na de VS belangrijkste markt voor Apple en wellicht worden de rollen binnenkort omgedraaid. De goede lanceringscijfers zijn volgens sommige analisten ook een indicatie dat de Chinese consumptie sterk blijft, ondanks de afkoelende economie. Vorig jaar begon Apple zijn smartphones pas een maand later te verkopen, wellicht omdat Foxconn en andere Aziatische leveranciers er niet genoeg geproduceerd kregen. In China en de omringende buurlanden werken meer dan een miljoen mensen voor die onderaannemers op piekmomenten.Het boekjaar van Apple eindigde op 26 september, in het lanceringsweekend van de iPhone. In de eerste drie kwartalen van het afgelopen boekjaar verkocht Apple voor meer dan 122 miljard dollar iPhones. De totale omzet bedraagt 182 miljard in die periode.Zelfs wanneer Apple eind oktober de resultaten van zijn boekjaar geeft, is het nog veel te vroeg om zicht te krijgen of Apple het beter gaat doen in het nieuwe boekjaar. De cijfers zullen onvergelijkbaar zijn door de vroegere lancering in China van de iPhones. Vorig jaar presteerde Apple zeer sterk in het kwartaal na Kerstmis, onder meer dankzij de iPhone-gekte rond het Chinese Nieuwjaar. Het is de vraag of Apple dan nog zo sterk zal scoren, door de veel vroegere beschikbaarheid van de iPhone en concurrentie van Chinese fabrikanten.