Getrouwheidspremie niet afgeschaft, maar hervormd

© Belga

De getrouwheidspremie op spaarrekeningen wordt dan toch niet afgeschaft. Samen met Febelfin werkte minister van Economie Johan Vande Lanotte diverse hervormingen uit.

De getrouwheidspremie op spaarrekeningen wordt dan toch behouden. “De premie is te belangrijk voor de stabiliteit van onze banken”, zei minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) na afloop van de federale ministerraad. Het systeem wordt wel hervormd, om het nadeel voor de spaarders te beperken. Volgens een persbericht van Febelfin treden deze en andere hervormingen in voege vanaf januari 2013.

Niet afgeschaft, wel hervormd

Vande Lanotte wilde de getrouwheidspremie afschaffen, zodat spaarboekjes konden worden beoordeeld op basis van één tarief. “Maar de banken hebben ons overtuigd om dat niet te doen”, zegt hij nu.

In samenwerking met sectorfederatie Febelfin werd een compromis uitgewerkt. Vroeger werd de premie enkel in december uitgekeerd, voor bedragen die op dat moment 12 maanden op de rekening stonden. In het slechtste geval moest de consument dus bijna twee jaar wachten op zijn getrouwheidspremie. Voortaan wordt de premie vier keer per jaar uitgekeerd.

Een bedrag dat gestort werd op 1 maart leidt bijvoorbeeld tot een getrouwheidspremie op 1 april van het volgende jaar. Wie met geld schuift tussen verschillende spaarrekeningen bij dezelfde bank, behoudt bovendien zijn getrouwheidspremie.

Basisrente

Ook voor de basisrente op een spaarboekje zijn er nieuwe regels. Een verhoging moet nu minstens voor drie maanden gelden, tenzij de rente van de Europese Centrale Bank significant zakt.

Concurrentie verhogen

Om de concurrentie tussen de banken te verhogen gaat de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Markten en Diensten, bovendien een simulator ontwikkelen om banken met elkaar te vergelijken.

“Het zal echt om een rangschikking gaan van de banken die de beste voorwaarden bieden”, aldus Vande Lanotte. “Er wordt daarbij wel een onderscheid gemaakt tussen internetbanken en banken met een kantorennet, omdat die laatste per slot van rekening toch een andere service bieden.”

Nieuwe regels inzake reclame

De banken krijgen ten slotte ook een reeks nieuwe regels inzake reclame opgelegd. Zo is het voortaan verboden om aanbiedingen enkel toe te kennen aan nieuwe klanten of aan klanten die vers kapitaal aanbrengen. Elke nieuwe advertentiecampagne om klanten te winnen moet daarenboven worden voorgelegd aan de FSMA.

Test-Aankoop niet tevreden

De hervorming van de spaarrekening kan niet op applaus rekenen van Test-Aankoop. “De zogezegde uniforme berekeningsmethode van premies wordt nog ingewikkelder dan ze al is. De consument verliest het noorden nog wat meer, wat zonder twijfel ook de uiteindelijke bedoeling is van de grootbanken”, klinkt het bij de consumentenorganisatie, die spreekt van “een gemiste kans”.

Volgens Test-Aankoop is de bankenlobby – de vier grootbanken die meer dan 70% van het spaargeld beheren – erin geslaagd de agenda te bepalen. Ze merkt op dat het ook die banken zijn die eerder gered werden door de overheid. Dat zij de getrouwheidspremie wilden behouden om de stabiliteit in de banksector te garanderen, is volgens Test-Aankoop “een drogreden”.

Toch ziet de consumentenorganisatie ook enkele lichtpuntjes in de hervorming: de getrouwheidspremie zal sneller worden uitbetaald en er komt een gestandaardiseerde informatiefiche. (Belga/GM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content