‘Fondsenindustrie boert goed in 2016’

© .
Jasper Vekeman medewerker Trends en Moneytalk 

Vorig jaar was een ontzettend goed jaar voor de Belgische fondsenindustrie. Dat zei Hugo Lasat, de voorzitter van Beama, de federatie van de Belgische fondsenindustrie, aan het begin van de Investment Summit georganiseerd door Trends en Morningstar.

In het derde kwartaal daalde het beheerde vermogen in de Belgische fondsen nog. Er stroomde weliswaar vers kapitaal toe, maar door het woelige marktklimaat daalde de waarde van het beheerde vermogen.

In het vierde kwartaal is die trend gekeerd, en dat zal zich duidelijk in de cijfers laten zien, gaf Lasat al mee op de conferentie voor hoofdzakelijk institutionele beleggers. Precieze cijfers voor de laatste drie maanden van het jaar zijn er nog niet, maar gezien de sterke beursprestaties lijdt het volgens de Beama-voorzitter geen twijfel dat het beheerde vermogen in de Belgische fondsen stevig is toegenomen.

Zorgen

“2016 was een zeer goed jaar. De fondsenindustrie in ons land groeit nu al sinds 2012 en die trend versnelt nu”, besluit Lasat. “We zagen grote verrassingen, zoals het brexit-referendum en de verkiezing van Donald Trump in de Verenigde Staten. Het was daardoor een jaar vol zorgen voor fondsbeheerder, en toch was een goed jaar voor de meeste beleggers.”

Een tegenvaller voor Beama is dat het aantal Belgische klanten daalt. Almaar meer Belgen vinden hun weg naar Luxemburg, het centrum van de Europese fondsenindustrie. “Te weinig lokale fondsenbeheerder beheren het spaargeld van de Belg.”

Een duidelijke trend in 2016 is de opkomst van fondsen van fondsen. Volgens Lasat is daar een belangrijke fiscale reden voor. “Een fonds van fondsen biedt beleggers de mogelijkheid tussen verschillende activa te wisselen zonder dat ze de exitbelastingen hoeven te betalen.”

Tot slot sprak Lasat nog de hoop uit dat de Belgische fondsenindustrie kan groeien nu de brexit de positie van Londense City ter discussie stelt. “Ik weet dat we niet alleen zijn met die ambitie. Maar we hoeven niet de enige te zijn om succesvol te zijn.”

Partner Content