De kortingen lopen de eerste koopjesdag op tot 50 en uitzonderlijk zelfs 70 procent. Dat is "du jamais vu", aldus Fedis.

Volgens Annemie Nijs, woordvoerster van Fedis, komen de mensen niet alleen kijken, maar kopen ze ook meteen. "Enerzijds zijn er de grote aankopen die werden uitgesteld tot het begin van de solden, zoals tassen en reiskoffers, en anderzijds gaat ook alle zomerkledij (topjes, sandalen, ...) vlot de deur uit", aldus Nijs.

Dat de kortingen nu al fors oplopen, heeft te maken met de voorraden. Heel wat winkels beschikken nog over grote voorraden door het koude weer in het voorjaar in het bijzonder, en door de economische crisis in het algemeen.

Bij de zelfstandige mode- en schoenwinkels komt de vloed van koopjesjagers trager op gang. Unizo Mode Unie spreekt van gemiddeld 5 procent minder verkopen dan tijdens de vorige zomerkoopjesperiode, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen heeft het over -3 procent. Voor de hele koopjesperiode gaat Fedis uit van "minstens status quo", terwijl Unizo Mode Unie rekent op 2,5 procent meeromzet. "De voorbije jaren is het belang van de koopjes steeds groter geworden, ten koste van de normale verkoop", besluit werkgeversorganisatie Unizo.

Unizo heeft berekend dat een goede soldenverkoop niet volstaat om het seizoen volledig goed te maken, zo wordt benadrukt. Tijdens de koopjesperiode liggen de marges immers lager.

De kortingen lopen de eerste koopjesdag op tot 50 en uitzonderlijk zelfs 70 procent. Dat is "du jamais vu", aldus Fedis. Volgens Annemie Nijs, woordvoerster van Fedis, komen de mensen niet alleen kijken, maar kopen ze ook meteen. "Enerzijds zijn er de grote aankopen die werden uitgesteld tot het begin van de solden, zoals tassen en reiskoffers, en anderzijds gaat ook alle zomerkledij (topjes, sandalen, ...) vlot de deur uit", aldus Nijs. Dat de kortingen nu al fors oplopen, heeft te maken met de voorraden. Heel wat winkels beschikken nog over grote voorraden door het koude weer in het voorjaar in het bijzonder, en door de economische crisis in het algemeen. Bij de zelfstandige mode- en schoenwinkels komt de vloed van koopjesjagers trager op gang. Unizo Mode Unie spreekt van gemiddeld 5 procent minder verkopen dan tijdens de vorige zomerkoopjesperiode, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen heeft het over -3 procent. Voor de hele koopjesperiode gaat Fedis uit van "minstens status quo", terwijl Unizo Mode Unie rekent op 2,5 procent meeromzet. "De voorbije jaren is het belang van de koopjes steeds groter geworden, ten koste van de normale verkoop", besluit werkgeversorganisatie Unizo. Unizo heeft berekend dat een goede soldenverkoop niet volstaat om het seizoen volledig goed te maken, zo wordt benadrukt. Tijdens de koopjesperiode liggen de marges immers lager.