De overdaad aan goede tv-series en de aantrekkelijkheid van de Britse voetbalcompetitie Premier League en hebben allebei hetzelfde eenvoudige recept: veel geld en hevige concurrentie. Een te laks mededingingsbeleid in de telecom- en techsector kan het feestje vergallen.
...

De overdaad aan goede tv-series en de aantrekkelijkheid van de Britse voetbalcompetitie Premier League en hebben allebei hetzelfde eenvoudige recept: veel geld en hevige concurrentie. Een te laks mededingingsbeleid in de telecom- en techsector kan het feestje vergallen. Tussen de grote telecomoperatoren, mediagroepen en techbedrijven woedt een felle strijd om goede videocontent. Zo heeft Amazon de exclusieve uitzendrechten binnengehaald van twintig wedstrijden in de Premier League. Het is een test: Amazon wil bekijken of die een lokkertje kunnen zijn voor zijn getrouwheidsprogramma Amazon Prime. Maar als dat zo blijkt te zijn, zal Amazon een portefeuille sportrechten willen verwerven voor zijn streamingdienst. In enkele jaren heeft het al een uitgebreide fictiecatalogus uitgebouwd. Amazon dwingt de streamingpionier Netflix en de traditionele zenders tot nog zwaardere investeringen in series en films. Maar het dreigt saaier te worden op het scherm. Disney en de Amerikaanse telecomgigant Comcast mogen bieden op de goudhaantjes van mediamagnaat Rupert Murdoch: 21st Century Fox, de producent van onder meer The Simpsons en veel andere populaire tv-programma's, en zijn belang in de betaalzendergigant Sky. Er ontstaat hoe dan ook een veel te dominante speler, ongeacht wie 21st Century Fox overneemt. De weelde aan goede programma's en vette tv-contracten in zowat alle populaire sportcompetities zijn het resultaat van hevige concurrentie. We moeten dus maar hopen dat Netflix, Amazon en andere techspelers genoeg weerwerk bieden. Maar ook de techsector is niet vies van monsterdeals om de concurrentie lam te leggen.