‘De melkcrisis is conjunctureel, niet structureel’

© istock
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De melkprijzen dalen al maanden. En wellicht is het dieptepunt nog niet bereikt. Maar op langere termijn zal de wereldvraag naar melk weer aantrekken. “Daar liggen kansen voor België”, zegt Renaat Debergh, de topman van de Belgische Zuivelvereniging.

Is het melkglas halfvol of halfleeg? De pessimisten zagen de melkprijs in geen jaar met ruim de helft dalen, en het vorige dieptepunt van juni 2009 benaderen. Bovendien zullen die prijzen de volgende weken, misschien zelfs maanden, blijven zakken. “De noteringen voor zuivelproducten zijn de voorbije maand nog fors gedaald. Die zijn nog niet verrekend in de melkprijs aan de boer”, waarschuwt Renaat Debergh, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Zuivelvereniging. Het gros van de melkveehouders krijgt een prijs die hoger is dan de wereldmarktprijs, omdat die bijzonder schommelt door kleine variaties in vraag en aanbod.

Het overaanbod is vooral het gevolg van een nooit gezien melkaanbod in 2014. “Een uitzonderlijk sterke toename, uniek voor de voorbije dertig jaar”, registreerde de Belgische Zuivelvereniging.

Daar kwam dan nog eens een dalende vraag uit China bovenop. De voorbije jaren was de vraag, vooral naar melkpoeder, explosief gegroeid. In zes jaar tijd verorberden de Chinezen dertien keer meer vollemelkpoeder.

En de uppercut werd dan de voorbije zomer uitgedeeld door de Russische president Vladimir Poetin. Europese landbouwproducten kregen een boycot aangesmeerd. Zuivel werd hard getroffen. De gevolgen waren drastisch voor de kaasexport vanuit de Europese Unie. Kaas is een product met hogere marges, want het heeft extra toegevoegde waarde. De kaasexport viel als een pudding in elkaar. Er werd bijna de helft, of 124.000 ton, minder kaas naar Rusland geëxporteerd.

Meer toegevoegde waarde

En toch is het melkglas ook halfvol. “De structurele vraag naar zuivelproducten zal blijven toenemen”, weet Eddy De Mûelenaere, de CEO van Milcobel, de grootste zuivelproducent van het land. Milcobel is voorzichtig optimistisch voor 2015. Producten met meer toegevoegde waarde zitten onophoudelijk in de lift. “Nog nauwelijks 6 procent van onze omzet wordt gehaald uit de gewone melk, waar de prijzendruk van de winkelketens zeer hoog is”, duidt Eddy De Mûelenaere. “We maken almaar meer toegevoegde waarde, zoals mozzarellakaas en roomijs.”

Ook Renaat Debergh is positief voor de lange termijn. “De zuivelcrisis is conjunctureel, niet structureel. De wereldwijde vraag naar zuivel zal het volgende decennium jaarlijks met 2 tot 3 procent klimmen. En de landen waar die vraag het sterkst toeneemt, kunnen niet volgen met de eigen productie. Het is duidelijk dat hier kansen liggen voor Europa en ons land. Indien Europa haar verantwoordelijkheid niet neemt, zal de wereld niet kunnen worden gevoed.”

Het volledige artikel leest u deze week in Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content