De bedrijfswagen blijft interessant

© belga

Ondanks de nieuwe fiscale regels en de sombere conjunctuur doet de markt voor bedrijfswagens het nog altijd goed. Maar er blijven veel vragen.

1. Brengen de maatregelen de geplande 200 miljoen euro op?

“Het is mogelijk dat die som niet gehaald wordt”, geeft Rick Otten, de woordvoerder van minister van Financiën Steven Vanackere, toe. “Nieuwe, corrigerende maatregelen komen er niet. De auto’s zullen tenminste milieuvriendelijker zijn.”

2. Komen er nog fiscale verrassingen?

Niet op korte termijn. Toch komt er met enige vertraging nog een verrassing voor de gebruikers van een bedrijfswagen. Zij moeten in hun aangifte van 2013 (inkomsten 2012) voor het eerst een bedrag aangeven. Dat is overigens geen slechte zaak, want daardoor kunnen ze vaak wat geld recupereren. Dat is het gevolg van de correctie op de degressiviteit van de waarde die in aanmerking genomen wordt om het voordeel alle aard te berekenen. Die correctie wordt vanaf mei doorgevoerd.

De fiscus verlaagt voortaan de waarde – en dus het belastbaar voordeel – met 6 procent per jaar, met een maximum van 30 procent. Die maatregel wordt retroactief toegepast vanaf 1 januari 2012.

3. Compenseren de ondernemingen voor de toename van het voordeel alle aard (VAA)?

De ondernemers zijn niet verplicht de fiscale weerslag van de toename van het te compenseren. “Het is voor een onderneming zelfs onmogelijk het loon te verhogen van het personeel dat door die maatregelen getroffen wordt”, beweert Jean-Luc Vanniewenhuyse, jurist bij het sociaal secretariaat SD Worx. “Dat zou in strijd zijn met de loonnorm, die een algemene stijging van de lonen verbiedt. Enkel indexaanpassingen of ‘baremieke’ en individuele verhogingen zijn toegestaan.”

4. Is de kleine auto de grote winnaar?

In de logica van het nieuwe fiscaal stelsel worden de auto’s met een lage uitstoot en een dito prijs (minder dan 30.000 euro cataloguswaarde) bevoordeeld.

5. Is de tweedehandsmarkt overspoeld met bedrijfswagens?

De weerslag op de tweedehandsmarkt was niet zo erg als gevreesd werd, behalve dan in het echte topgamma. Daar gaven woede (en paniek) soms aanleiding tot bruuske verkopen en een tijdelijke daling van de prijzen. “De terugval komt neer op ongeveer 10 procent van de prijs”, erkent Pascal Raes, de baas van Yourcar.be en specialist in het topgamma van de occasiemarkt.

6. Hoe kan een leasingcontract voortijdig verbroken worden?

Veranderen van voertuig is nog de eenvoudigste manier om het niveau van het VAA te verlagen. Hoe dan? De ondernemingen die de wagens in eigendom hebben, kunnen ze gewoon verkopen. De bedrijven die een leasingcontract hebben, moeten onderhandelen met de verhuurder. Die rekent daarvoor kosten aan, want er is een verschil tussen de wederverkoop- en de boekwaarde. Een auto verliest veel van zijn waarde tijdens het eerste jaar en minder in elk volgend jaar. De afschrijving gebeurt echter lineair. De klant die het contract verbreekt, wordt doorgaans gevraagd het verschil in waarde en een schadevergoeding neer te tellen.

7. Is het interessant een voertuig van uw managementvennootschap te kopen?

Dat is een kwestie die vooral de gebruikers van dure wagens aangaat. Daarvoor heeft het voordeel in natura de grootste sprong gemaakt. Verschillende fiscaal adviseurs hebben al gezegd dat het voor wie werkt met een managementvennootschap interessant is de wagen over te kopen om het VAA te vermijden. Vervolgens kan dan het beroepsgebruik afgetrokken worden en kunnen de kilometers afgelegd voor het werk terugbetaald worden tegen het belastingvrij forfait van 0,3352 euro per km. Een nauwkeurige berekening is hier wel belangrijk want wie zijn wagen overkoopt, moet wel btw en belasting op inverkeersstelling betalen. Die laatste is in Vlaanderen overigens verhoogt voor wagens met een hoge CO2-uitstoot.

Robert Van Apeldoorn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content