“Crisis vergroot solidariteit”

© belga

De inkomsten van ngo SOS Kinderdorpen stegen in 2009 in België met 9 procent tot bijna 7 miljoen euro. Volgens directeur Hilde Boeykens is dat gedeeltelijk dankzij de economische crisis.

“De solidariteit bij de man in de straat is door de crisis echt vergroot. Mensen hoe goed ze het eigenlijk hebben.” De markt voor goede doelen groeit volgens Boeykens in ons land gemiddeld nog 4 procent per jaar.

Ook bedrijfsgiften zijn een groeisegment voor SOS Kinderdorpen. “Corporate social responsibility is een term die al jaren meegaat. Sinds twee tot drie jaar is het niet langer een woord dat ergens in je boeken moet voorkomen. Het wordt concreet. Bedrijven hebben het engagement dat ze met ons waren aangegaan meestal nog kracht bijgezet in plaats van het te verminderen door de crisis”, vertelt Boeykens.

In vergelijking met andere Europese landen geven Belgen gemiddeld wel nog steeds minder royaal aan goede doelen. “Per inwoner haalt Nederland twee tot drie keer zoveel op als in België”, weet Boeykens. Een mogelijke verklaring is dat de donateur door de vele privé-engagementen door de bomen het bos niet meer zit in de ngo-sector. Boeykens pleit daarom voor een consolidatie.

“In de bedrijfswereld wordt in tijden van crisis ook naar het samenvoegen van diensten of overnames gezocht. Het is een uitdaging om dat proces ook naar onze sector te vertalen”, vindt ze.

Sj.S.

Lees het volledige interview met Hilde Boeykens in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content