China is al zeven jaar het land dat het meeste geld uitgeeft aan reizen. En nu pas neemt het toerisme vanuit China echt een hoge vlucht. Er komt ook meer variatie in, met meer individuele reizigers, meer kleine groepen en meer onderwijsgerichte en culturele uitstappen. Meer Chinese reizigers zijn een goede zaak voor China, en voor andere partijen. Het levert meer inkomsten op en creëert meer mogelijkheden voor een goede verstandhouding tussen culturen in een periode van verhoogd politiek wantrouwen.

Tot het begin van het millennium was een buitenlandse reis voor Chinezen een luxeproduct. In 2001 maakten Chinese burgers 10,5 miljoen buitenlandse reizen. In 2018 waren er dat 149,7 miljoen, een verbluffende 1326 procent meer. In het komende decennium zal dat cijfer nog eens verdubbelen. Die groei zal grotendeels te verklaren zijn door een stijgende vraag vanuit de nieuwe 'eersterangssteden' in China, zoals Changchun, Shenyang, Qingdao en Taiyuan.

Dat heeft verregaandegevolgen voor de toerismesector. De uitgaven in toerisme vanuit China zijn nu al gestegen tot 21 procent van het wereldtotaal, volgens de World Tourism Organization. Door een verdere groei van het toerisme zal meer werkgelegenheid ontstaan en worden beleggers gelokt, van Londen tot Los Angeles maar ook naar nieuwe bestemmingen voor Chinese bezoekers, waaronder Oost-Europa en Latijns-Amerika.

De impact zal niet enkel van economische aard zijn. Confucius heeft ons geleerd dat "het beter is 10.000 mijl te reizen dan 10.000 boeken te lezen". De leer van Confucius wordt meer dan ooit gevolgd in het moderne China. Er zullen dus minder begeleide groepen opduiken die staan te dringen om tientallen foto's te maken en winkelcentra leeg te plunderen. In de plaats daarvan komen Chinese reizigers die op zoek zijn naar een mogelijkheid om iets te leren, te ervaren en te proeven van andere culturen.

Die trends zijn nu al merkbaar, er zijn meer individuele reizigers en kleine groepjes. Uit de gegevens van de reisorganisatie Ctrip blijkt dat de vraag naar internationale reizen van Chinese singles (bijna 200 miljoen mensen) per jaar met meer dan 10 procent toeneemt. Ongeveer zes van de tien Chinese individuele reizigers zijn vrouwen en zij trekken naar onverwachte buitenlandse bestemmingen zoals Mexico, Myanmar en Montenegro. Zo kan er toenadering komen tussen de Chinezen en de rest van de wereld. In de jaren 2020 zullen we kennismaken met een generatie van reislustige Chinezen die meer dan één taal spreken en erop gebrand zijn hun horizon te verruimen. Daardoor zullen jonge Chinezen zich meer bewust worden van internationale thema's.

China moet de millennials uit de hele wereld met open armen ontvangen.

China wil ook meer inkomende toeristen aantrekken die verder willen kijken dan de traditionele route. Er wordt meer geïnvesteerd in infrastructuur in de aanloop naar de Olympische Winterspelen van 2022, waardoor ook minder bezochte delen van het land toegankelijk worden. De overheid wil China ook meer bereikbaar maken voor internationale bezoekers, bijvoorbeeld door de aanvraag van een visum te vereenvoudigen en de bewegwijzering in luchthavens en stations te verbeteren. China zal een steeds toegankelijkere en aangenamere bestemming worden voor buitenlandse toeristen.

Onze millennials zullen over de hele wereld reizen. En China moet de millennials uit de hele wereld met open armen ontvangen. We moeten aan de wensen van individuele reizigers of kleine groepen kunnen voldoen, mensen die willen afwijken van de platgetreden toeristische paden en op zoek zijn naar flexibiliteit, spontaneïteit en op maat gemaakte activiteiten. De toename in toerisme van en naar China biedt veel mogelijkheden. Door te reizen kan een vreedzame en respectvolle internationale verstandhouding ontstaan, zelfs in benarde politieke omstandigheden. Vanaf 2020 moeten China en de wereld samenwerken om ervoor te zorgen dat dit in de beste omstandigheden kan gebeuren.

Lees ook: Confucius levert de volgende doelstelling van China

China is al zeven jaar het land dat het meeste geld uitgeeft aan reizen. En nu pas neemt het toerisme vanuit China echt een hoge vlucht. Er komt ook meer variatie in, met meer individuele reizigers, meer kleine groepen en meer onderwijsgerichte en culturele uitstappen. Meer Chinese reizigers zijn een goede zaak voor China, en voor andere partijen. Het levert meer inkomsten op en creëert meer mogelijkheden voor een goede verstandhouding tussen culturen in een periode van verhoogd politiek wantrouwen. Tot het begin van het millennium was een buitenlandse reis voor Chinezen een luxeproduct. In 2001 maakten Chinese burgers 10,5 miljoen buitenlandse reizen. In 2018 waren er dat 149,7 miljoen, een verbluffende 1326 procent meer. In het komende decennium zal dat cijfer nog eens verdubbelen. Die groei zal grotendeels te verklaren zijn door een stijgende vraag vanuit de nieuwe 'eersterangssteden' in China, zoals Changchun, Shenyang, Qingdao en Taiyuan. Dat heeft verregaandegevolgen voor de toerismesector. De uitgaven in toerisme vanuit China zijn nu al gestegen tot 21 procent van het wereldtotaal, volgens de World Tourism Organization. Door een verdere groei van het toerisme zal meer werkgelegenheid ontstaan en worden beleggers gelokt, van Londen tot Los Angeles maar ook naar nieuwe bestemmingen voor Chinese bezoekers, waaronder Oost-Europa en Latijns-Amerika. De impact zal niet enkel van economische aard zijn. Confucius heeft ons geleerd dat "het beter is 10.000 mijl te reizen dan 10.000 boeken te lezen". De leer van Confucius wordt meer dan ooit gevolgd in het moderne China. Er zullen dus minder begeleide groepen opduiken die staan te dringen om tientallen foto's te maken en winkelcentra leeg te plunderen. In de plaats daarvan komen Chinese reizigers die op zoek zijn naar een mogelijkheid om iets te leren, te ervaren en te proeven van andere culturen. Die trends zijn nu al merkbaar, er zijn meer individuele reizigers en kleine groepjes. Uit de gegevens van de reisorganisatie Ctrip blijkt dat de vraag naar internationale reizen van Chinese singles (bijna 200 miljoen mensen) per jaar met meer dan 10 procent toeneemt. Ongeveer zes van de tien Chinese individuele reizigers zijn vrouwen en zij trekken naar onverwachte buitenlandse bestemmingen zoals Mexico, Myanmar en Montenegro. Zo kan er toenadering komen tussen de Chinezen en de rest van de wereld. In de jaren 2020 zullen we kennismaken met een generatie van reislustige Chinezen die meer dan één taal spreken en erop gebrand zijn hun horizon te verruimen. Daardoor zullen jonge Chinezen zich meer bewust worden van internationale thema's. China wil ook meer inkomende toeristen aantrekken die verder willen kijken dan de traditionele route. Er wordt meer geïnvesteerd in infrastructuur in de aanloop naar de Olympische Winterspelen van 2022, waardoor ook minder bezochte delen van het land toegankelijk worden. De overheid wil China ook meer bereikbaar maken voor internationale bezoekers, bijvoorbeeld door de aanvraag van een visum te vereenvoudigen en de bewegwijzering in luchthavens en stations te verbeteren. China zal een steeds toegankelijkere en aangenamere bestemming worden voor buitenlandse toeristen. Onze millennials zullen over de hele wereld reizen. En China moet de millennials uit de hele wereld met open armen ontvangen. We moeten aan de wensen van individuele reizigers of kleine groepen kunnen voldoen, mensen die willen afwijken van de platgetreden toeristische paden en op zoek zijn naar flexibiliteit, spontaneïteit en op maat gemaakte activiteiten. De toename in toerisme van en naar China biedt veel mogelijkheden. Door te reizen kan een vreedzame en respectvolle internationale verstandhouding ontstaan, zelfs in benarde politieke omstandigheden. Vanaf 2020 moeten China en de wereld samenwerken om ervoor te zorgen dat dit in de beste omstandigheden kan gebeuren.