De vooruitzichten van de consumenten over de algemene economische ontwikkelingen zijn opnieuw verbeterd, een positieve trend die al sinds oktober vorig jaar merkbaar is.

De NBB-barometer die het consumentenvertrouwen peilt, noteerde in september en oktober nog op een dieptepunt van -27 punten. In januari staat de indicator op -12 punten, tegenover -15 in december en -22 punten in november vorig jaar. In februari vorig jaar, dus voor de oorlog in Oekraïne, lag de score het hoogst (+1 punt).

De Belgische consumenten verwachten nu dat de werkloosheid verder afneemt, maar dan wel in mindere mate dan vorige maand (van 29 tot 27 - een stijging wijst hier op een minder gunstige ontwikkeling en een daling op een gunstiger ontwikkeling).

De vooruitzichten van de gezinnen over hun financiële situatie blijven ongewijzigd (-6) , terwijl hun spaarintenties amper verhoogd zijn (van 2 tot 3).

NBB
© NBB
De vooruitzichten van de consumenten over de algemene economische ontwikkelingen zijn opnieuw verbeterd, een positieve trend die al sinds oktober vorig jaar merkbaar is. De NBB-barometer die het consumentenvertrouwen peilt, noteerde in september en oktober nog op een dieptepunt van -27 punten. In januari staat de indicator op -12 punten, tegenover -15 in december en -22 punten in november vorig jaar. In februari vorig jaar, dus voor de oorlog in Oekraïne, lag de score het hoogst (+1 punt). De Belgische consumenten verwachten nu dat de werkloosheid verder afneemt, maar dan wel in mindere mate dan vorige maand (van 29 tot 27 - een stijging wijst hier op een minder gunstige ontwikkeling en een daling op een gunstiger ontwikkeling). De vooruitzichten van de gezinnen over hun financiële situatie blijven ongewijzigd (-6) , terwijl hun spaarintenties amper verhoogd zijn (van 2 tot 3).