België leeft op de pof

© belga

Ons land zag vorig jaar zijn handelstekort verdubbelen. Vooral de hoge olieprijzen spelen ons parten.

Het totaal van de Belgische uitvoer was in 2011 zo’n 236,7 miljard euro waard. Daartegenover stond een invoer voor 244,4 miljard euro. Het verschil, of ‘tekort’, bedroeg dus 7,7 miljard euro. In 2010 was dat nog 3,9 miljard euro. In vergelijking met 2010 nam de uitvoer met 13,0 procent in waarde toe, en de invoer met 14,6 procent. In volume (hoeveelheid producten, zonder rekening te houden met de betaalde prijzen) nam de uitvoer in 2011 toe met 2,8 procent, en de invoer met 2,6 procent.

Handelspartners
Het handelstekort is er alleen ten opzichte van handelspartners in de Europese Unie: voor de handel met landen buiten de Unie had België in 2011 een overschot van 5,9 miljard euro, wat ook bijna een verdubbeling is tegenover de 3,1 miljard van 2010. Voor de stijging tekenen vooral de uitvoer naar China (+34 %), India (+16 %), Japan (+41 %) en Rusland (+41 %). Maar ons land voerde vorig jaar wel 13,6 miljard euro in uit andere EU-landen, tegen 7,0 miljard in 2010. Terwijl de uitvoer naar EU-landen stabiel bleef of, naar landen als Portugal (-7 %) of Griekenland (-2 %), zelfs daalde.

Dat de Belgen vorig jaar meer waarde in- dan uitvoerden, betekent in zekere zin dat we op kosten van het buitenland leefden, of dat het buitenland ons voorschiet wat we aan het verbruiken zijn. Jarenlang was het omgekeerde het geval. Vooral de auto-assemblage zorgde toen voor een stevig kussen onder onze export. Maar sinds 2003 is die assemblage structureel gaan slinken.

Olieprijzen

Een hoofdrol in die evolutie wordt gespeeld door de olieprijzen. De stijging van de olieprijzen betekent dat de waarde van de ingevoerde olie relatief sterker stijgt dan de waarde van andere in- of uitgevoerde producten. Het zware tekort op de handelsbalans in 2008 stond rechtstreeks in verband met de recordprijzen die op dat ogenblik voor olie betaald werden. In 2011 betaalden we 51 miljard euro voor de invoer van olie en gas, of liefst 32 procent meer dan in 2010. België voert ook geraffineerde producten uit (zoals benzine en diesel) en ook daarvan nam de waarde met 32 procent toe, maar helaas gaat het daar slechts om een goede 30 miljard euro.

Euro

De voorbije jaren speelde ook de verhouding van de euro ten opzichte van de dollar ons parten: olie wordt immers in dollars betaald en voor die dollars moeten we de laatste jaren relatief meer euro’s neertellen.

Luc Baltussen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content