Deloitte peilde naar de houding bij de nieuwe generatie in familiale bedrijven (nextgen) rond disruptie. De vragen werden gesteld aan 268 familiebedrijven in Afrika, Europa en het Midden-Oosten. Disruptie betekent de ontwrichting van een marktgegeven in een vrij korte tijd, door onder meer nieuwe technologieën en/of een ander zakenmodel. Uber bijvoorbeeld zet de taxiwereld op zijn kop. E-commerce doet dat met fysieke winkels. Kleine, ambachtelijke brouwers snoepen marktaandeel af bij de grote, gevestigde brouwers.
...

Deloitte peilde naar de houding bij de nieuwe generatie in familiale bedrijven (nextgen) rond disruptie. De vragen werden gesteld aan 268 familiebedrijven in Afrika, Europa en het Midden-Oosten. Disruptie betekent de ontwrichting van een marktgegeven in een vrij korte tijd, door onder meer nieuwe technologieën en/of een ander zakenmodel. Uber bijvoorbeeld zet de taxiwereld op zijn kop. E-commerce doet dat met fysieke winkels. Kleine, ambachtelijke brouwers snoepen marktaandeel af bij de grote, gevestigde brouwers.Rond familiebedrijven hangt de perceptie dat ze risicoschuw zouden zijn en afkerig van innovatie. Menig onderzoek toonde al dat die perceptie niet met de feiten overeenstemt. De enquête van Deloitte bevestigt dat. Bijna vier op de vijf bedrijven vinden dat er een goed evenwicht is tussen innovatie en risico. Bovendien gaat het meestal om financieel solide ondernemingen. Opvallend is ook dat oudere bedrijven gemiddeld minder wakker liggen van het eventueel bedreigende karakter van nieuwe technologieën. Voor bedrijven tussen 50 tot 100 jaar zijn wijzigende consumentenpatronen en klantenrelaties veel belangrijker dan de impact van nieuwe technologieën.Vooral de verwachtingen rond disruptie wijzen op het innovatieve karakter van familiale bedrijven. Liefst twee derde houdt er rekening mee in de strategische objectieven voor de volgende jaren. De helft van de familiebedrijven vindt disruptie een normale zaak in een businesscyclus, en een derde vindt het zelfs een kan. Slechts 7 procent van de familiebedrijven vindt disruptie hinderlijk. Bijna de helft heeft overigens al een ontwrichtende ervaring achter de rug, terwijl een kwart geen disruptie verwacht in de volgende twee tot drie jaar.De belangrijkste ontwrichtende elementen hebben overigens een familiaal karakter. Bovenaan in het lijstje disruptieve factoren staat 'verandering in familiale relaties'. Nauw daarmee verbonden is de familiale opvolging, die op de derde plaats staat. Zal de machtswissel tussen de oude en de nieuwe generatie in het management van de onderneming goed verlopen?Die kopzorg over de opvolging wordt voorafgegaan door disruptieve factoren in de eigen markt, op de tweede plaats. Nieuwkomers zorgen inderdaad voor een fellere concurrentie. Bovendien wordt de levenscyclus van producten steeds korter. Toch vindt het gros van de nextgen dat ze goed voorbereid is op die disruptie in de eigen markt. De opvolgers denken te weten welke die disruptieve factoren zijn, hoe hun markten daarop zullen inspelen en hoe ze de volgende jaren zullen evolueren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijna de helft van de familiale bedrijven verwacht dat ze de volgende twee tot drie jaar geen marktaandeel zal verliezen. Een kwart verwacht dat dat wél het geval zal zijn.Toch zijn er hete hangijzers. Bij de familiale eigenaars en managers weet twee derde wat die ontwrichting als potentieel risico inhoudt. Ze zijn daarop voorbereid. Dat geldt veel minder voor de werknemers. Slechts 44 procent van hen is er (deels) klaar voor.Deloitte benadrukt ook nog een rist troeven waarin familiebedrijven zich onderscheiden van niet-familiale ondernemingen. Ze reageren snel en soepel op veranderingen. Familiebedrijven zijn minder bureaucratisch en hebben toegewijde, loyale werknemers. Bovendien hebben de meeste familiebedrijven een langetermijnvisie. Maar toch ook hier weer een minpunt: uit de enquête bleek dat liefst een tiende geen strategisch (toekomst)plan heeft.