De aankondiging vorig jaar van de uitbreiding met 22 hectare van het bedrijvenpark Kortrijk-Noord moet als muziek in de oren geklonken hebben van Ignace De Rudder. De 38-jarige topman van het familiale transportbedrijf aarzelde niet en kocht in de achtertuin van de bestaande vestiging een stuk industriegrond van 2,5 hectare waardoor de lang gekoesterde droom om een state-of-the-art logistiek centrum neer te poten, in vervulling kon gaan.
...

De aankondiging vorig jaar van de uitbreiding met 22 hectare van het bedrijvenpark Kortrijk-Noord moet als muziek in de oren geklonken hebben van Ignace De Rudder. De 38-jarige topman van het familiale transportbedrijf aarzelde niet en kocht in de achtertuin van de bestaande vestiging een stuk industriegrond van 2,5 hectare waardoor de lang gekoesterde droom om een state-of-the-art logistiek centrum neer te poten, in vervulling kon gaan.Op wat eind januari nog een braakliggend stuk grond was, verrees in geen tijd een nieuwbouw van 16.500 vierkante meter met een magazijn, een ontvangstruimte en kantoren. De dag na de ondertekening van de verkoopakte gingen de aannemers al aan het werk en eind april knalden de champagnekurken voor de officiële inhuldiging van het nieuwe logistiek centrum. "We hebben niet gewacht op de aanleg van de wegen en de nutsvoorzieningen. Die laatste zullen er pas tegen de zomer liggen. We hebben onze plan getrokken, onder andere door gebruik te maken van de voorzieningen van de oude site", vertelt Ignace De Rudder. "Dat het allemaal zo snel is gegaan, hebben we ook voor een groot stuk te danken aan de flexibiliteit van onze bouwpartners."De nieuwbouw opent heel wat perspectieven voor het transportbedrijf dat zijn logistieke poot nu verder kan uitbouwen. "Tot voor kort hadden we een ontvangstruimte van 700 vierkante meter met twee laadkaaien. Met het nieuwe centrum komen daar een oppervlakte van 3200 vierkante meter en liefst 23 laadkaaien bij. Als je weet dat zowat de helft van onze 53 vrachtwagens elke avond binnenkomt om te laden en te lossen, dan is het duidelijk dat alles nu veel vlotter verloopt", illustreert Roeland Nijs, logistics- en warehousemanager bij De Rudder.Bij het uittekenen van de plannen mochten ook de werknemers hun zegje doen, zodat de goederenflow optimaal kan verlopen. Het resultaat is een modern magazijn met een potentieel van 20.000 palletplaatsen. Daarvan zijn er al 8500 volledig ingericht. De nieuwbouw bevat ook een gigantisch waterreservoir van 400.000 liter en een ADR-ruimte voor de opslag van gevaarlijke stoffen. Daar zijn specifieke veiligheidsvoorzieningen aanwezig, zoals een blussysteem dat de hele ruimte van 700 m² kan vullen met schuim in drie minuten.Naar eigen verwachting zal het nieuwe centrum snel op volle capaciteit draaien. "We hebben al twee nieuwe klanten binnengehaald die samen 7000 palletplaatsen waard zijn en er zitten nog nieuwe contracten in de pijplijn. We werken niet alleen met langetermijncontracten van drie jaar, we bieden ook tijdelijke op- en overslag aan. Wij doen zowel pallet-, box- als piece-picking", omschrijft Roeland Nijs het dienstenpakket.Als gevolg van de recente uitbreiding is De Rudder ook volop bezig met aanwerven. Het aantal nieuwe banen kan oplopen tot een twintigtal. "De Kortrijkse regio staat bekend voor zijn lage werkloosheidsgraad. Het is dus niet zo vanzelfsprekend de juiste mensen te vinden. Maar we houden vast aan onze hoge eisen, zowel voor de logistieke als voor de transportpoot. We zweren bijvoorbeeld bij tweetalige chauffeurs omdat onze klanten dat wensen", benadrukt Ignace De Rudder.De recente invoering van de kilometerheffing was voor veel bedrijven de aanleiding om hun transport en logistiek onder de loep te nemen. De bereidheid om die activiteiten te centraliseren of uit te besteden is volgens Roeland Nijs alleen maar toegenomen en daar spint het bedrijf garen bij.Toch is Ignace De Rudder allesbehalve een voorstander van de kilometerheffing. "Het is een gemiste kans. Nu is de kilometerheffing gewoon een platte belasting die enkel en alleen dient om de staatskas te spijzen. Zo jammer, want het had ook een efficiënt beleidsinstrument kunnen zijn. Waarom de vrachtwagens tussen 22 uur en 6 uur niet vrijstellen? Ik ben ervan overtuigd dat heel wat bedrijven bereid zouden zijn hun openingsuren aan te passen. Op die manier kan men een pak vrachtwagens uit de spits halen", aldus Ignace De Rudder.Transport De Rudder is gegroeid in de schoot van de familiale zuivelgroothandel. In 1978 richtte vader Frans een transportonderneming op die zich toelegde op de distributie van voedingsmiddelen aan grootwarenhuizen. Klanten als Lidl, Eurofrost en Inza zijn nog altijd kind aan huis.Zoon Ignace was voorbestemd om in de voetsporen van zijn vader te treden. Na zijn middelbare studies (industriële wetenschappen) koos hij ervoor meteen aan de slag te gaan: eerst als verkoper van onderhoudsproducten en werkkledij, in het jaar 2000 begon hij met zijn eigen transportonderneming. Hij was toen amper 22 jaar oud. Met Desatrans mikte hij onder andere op het transport van gevaarlijke producten (ADR). In 2008 nam Ignace het bedrijf van zijn vader over en integreerde het in zijn bedrijf.De 53 eigen vrachtwagens zijn dagelijks de baan op voor distributie in de Benelux. In tegenstelling tot het internationaal vervoer heeft dit segment veel minder last van de concurrentie van vooral Oost-Europese truckers. "We hebben een kleine 200 vaste klanten uit uiteenlopende sectoren: van kleine kmo's met een of twee palletten per maand tot grote bedrijven die dagelijks drie van onze opleggers de weg op sturen."Ignace De Rudder hecht veel belang aan performant materiaal. "Tien minuten geleden heb ik mijn handtekening gezet onder een bestelling van 41 MAN-vrachtwagens. In principe vervang ik mijn vrachtwagens altijd na drie jaar. Het is niet alleen motiverend voor onze chauffeurs om met nieuwe wagens te rijden, we voldoen ook aan de strengste milieunormen en dat scheelt bovendien een slok op de borrel voor de kilometerheffing."Naast transport en logistiek steunt De Rudder nog op een derde poot: DR Lubricants is een groothandel in smeermiddelen en alkylaatbenzine voor onder andere tweetakt- en viertaktmotoren. Voor de smeermiddelen werkt DR Lubricants samen met 's werelds grootste onafhankelijke smeermiddelenfabrikant Fuchs. Hoewel Ignace De Rudder alle aandelen in handen heeft, is Transport De Rudder toch een onvervalst familiebedrijf. Op de verschillende echelons zijn acht familieleden actief. Als dertiger is Ignace nog niet echt met de opvolging van zijn bedrijf bezig, maar hij geeft toe dat het vroeg of laat moeilijk zal zijn om zijn 'kindje' af te geven.Toekomstplannen koestert de man nog met hopen. "Vijf jaar geleden liep ik door het oude gebouw en ik vroeg me af hoe ik dit ooit vol zou krijgen. Met de recente uitbreiding heb ik nu opnieuw datzelfde gevoel. Nooit gedacht dat het zo snel zou gaan en wie weet waar we binnen vijf jaar staan. Misschien zijn we dan toe aan een nieuwe uitbreiding? In elk geval wil ik op termijn een hub uitbouwen in Nederland."Dirk Van Thuyne