Met het familiebedrijf Daoust gaat het al even goed als met de kleine blauwe wezentjes die het heeft ingehuurd voor 'het smurfen' van zijn 65ste verjaardag. Op die manier zet het bedrijf zichzelf ludiek in de kijker. "We hebben de jaren van wijsheid bereikt", glimlacht gedelegeerd bestuurder Giles Daoust.

Grootvader Albert Daoust richtte het bedrijf in 1954 op in Brussel. In die jaren zat de uitzendsector nog in een schemergebied, zonder een duidelijke wettelijke omkadering. In 1976 kwam zijn zoon, Jean-Claude Daoust, in het familiebedrijf werken. Hij nam de teugels over in 1985 en bestuurde het bedrijf drie decennia lang. Begin 2015 gaf hij de fakkel door aan zijn zoon Giles Daoust.

Giles Daoust (39) heeft een diploma handelsingenieur van de Solvay Business School. Enkele jaren voor hij in 2009 in het familiebedrijf stapte, had hij samen met Alain Berliner het filmproductiebedrijf Title Media opgericht. Dat bestaat nog altijd en is vooral in de Verenigde Staten actief. "We produceren Amerikaanse onafhankelijke films", preciseert Giles Daoust. "Ik werk nu voltijds voor Daoust, maar ik blijf ook die onderneming leiden."

Voorts is Giles Daoust betrokken bij het toekomstige LN24, een nieuwszender. Hij heeft er als privépersoon in geïnvesteerd, samen met Belfius Insurance, Besix en Ice-Patrimonial. Hij heeft ook nog een vaste rubriek bij het dagblad L'Echo. Maar die veelzijdigheid leidt hem niet af van zijn hoofdactiviteit als CEO van Daoust.

Duizendpoot

In veel familiebedrijven loopt het fout bij de machtsoverdracht, vaak met ernstige gevolgen. Niet zo bij Daoust. "Mijn vader heeft zich werkelijk teruggetrokken, hoewel hij nog altijd een oogje in het zeil houdt", vertrouwt Giles Daoust ons toe. "We zien elkaar elke maandag en praten dan over het bedrijf. Ik vind zijn mening en ervaring buitengewoon nuttig en waardevol. We gaan heel open met elkaar om."

Ervaring heeft de 70-jarige Jean-Claude Daoust met bakken. Zijn loopbaan was gevarieerd en goed gevuld. Hij was onder meer voorzitter van de federatie van hr-dienstverleners Federgon, de World Employment Confederation, het Verbond van Belgische Ondernemingen en de Brusselse werkgeversfederatie Beci. Hij zit nog altijd in verschillende raden van bestuur en volgt nog steeds de ontwikkeling van het bedrijf. Dat verkeert in blakende gezondheid, met een solide organische groei.

Minder bekend in Vlaanderen

"In 2017 hebben we voor het eerst meer dan 200 miljoen euro omzet geboekt", zegt Giles Daoust. "Vorig jaar haalden we 230 miljoen euro en voor 2019 verwachten we 250 miljoen euro. Dat is ruim dubbel zoveel als in 2013, toen er 117 miljoen euro omzet was. Die groei is enkel organisch, we deden geen enkele overname. We hebben de kaap van vijftig kantoren gerond en plannen er dit jaar nog een tiental te openen, in steden als Ciney en Deinze. Een aantal bestaande vestigingen vergroten we, zoals onlangs het kantoor in Waver. In de dienstverlening is nabijheid van wezenlijk belang. We zijn actief in het hele land en breiden ons netwerk uit in de drie gewesten. De nadruk ligt op het noorden, waar we minder bekend zijn."

Daoust heeft 400 medewerkers en bezorgt jaarlijks 44.000 werkwilligen een uitzendbaan, ofwel 8000 voltijdse equivalenten. Naast zijn oorspronkelijke activiteit, uitzendwerk, heeft Daoust nog een hele waaier andere diensten, zoals dienstencheques en de aanwerving van vast personeel. En in samenwerking met de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) en zijn Waalse en Brusselse tegenhangers, biedt het familiebedrijf ook diensten voor outplacement en jobcoaching aan. "We identificeren de niches, de steden en de personen met potentieel, en bevorderen hun ontwikkeling", stelt Giles Daoust. "Onze relatief jonge teams dragen bij aan de dynamiek van de onderneming. We zijn flink gegroeid, maar willen wendbaar blijven en onszelf vernieuwen. Dat verklaart waarom onze medewerkers zo lang bij ons blijven."

Familiecultuur

Daoust heeft zijn familiekarakter bewaard, ondanks de forse groei waarmee het in de top tien van Belgische uitzendbedrijven terechtkwam. "We letten er heel goed op dat we onze kwaliteit handhaven en ook onze waarden rond mens, maatschappij, milieu en diversiteit", legt Giles Daoust uit. "We hebben daarvoor een hoogwaardig ecosysteem ontwikkeld en de programma's Welcome to the Family en We Love Solutions, die onze identiteit waarborgen."

De onderneming is actief in een sector waarin de grote multinationals zwaar in het voordeel zijn. Ze onderscheidt zich door haar familiecultuur. Die dringt door in alle gelederen: van de aanwerving van medewerkers tot het beleid van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en participatief management. De onderneming ontwikkelt talent, is nabij en toegankelijk. "Het gaat niet enkel om rentabiliteit. Maar ook die is uiteraard belangrijk, want ze moet de groei financieren en het voortbestaan van het bedrijf verzekeren", besluit Giles Daoust.