Het aandeel van AB InBev daalt vrij stevig vandaag. Dat heeft vooral te maken met de slechte resultaten in Brazilië. In alle zones ging de winstgevendheid erop vooruit, behalve in Latijns-Amerika Noord. Dat betekent hoofdzakelijk Brazilië. In de op een na meest winstgevende markt in de wereld (na de Verenigde Staten, waar AB InBev ook het nummer één is), dook de bedrijfswinst vorig jaar met liefst 22 procent (bijna 900 miljoen dollar minder). Het verklaart het merendeel van de daling van de geconsolideerde bedrijfswinst, die bovendien bijna één miljard dollar aan negatieve wisselkoerseffecten incasseerde. In 2015 leverde Latijns-Amerika Noord nog 27 procent van het bedrijfsresultaat, vorig jaar was dat 23 procent.
...

Het aandeel van AB InBev daalt vrij stevig vandaag. Dat heeft vooral te maken met de slechte resultaten in Brazilië. In alle zones ging de winstgevendheid erop vooruit, behalve in Latijns-Amerika Noord. Dat betekent hoofdzakelijk Brazilië. In de op een na meest winstgevende markt in de wereld (na de Verenigde Staten, waar AB InBev ook het nummer één is), dook de bedrijfswinst vorig jaar met liefst 22 procent (bijna 900 miljoen dollar minder). Het verklaart het merendeel van de daling van de geconsolideerde bedrijfswinst, die bovendien bijna één miljard dollar aan negatieve wisselkoerseffecten incasseerde. In 2015 leverde Latijns-Amerika Noord nog 27 procent van het bedrijfsresultaat, vorig jaar was dat 23 procent.AB InBev heeft nog altijd een reusachtig hoog marktaandeel in Brazilië: meer dan 66 procent. Bovendien heeft de brouwer de drie best verkochte merken in huis: Skol, Brahma en Antarctica. En in het premiumsegment in Brazilië doen Budweiser (vorig jaar een volumegroei met dubbele procentcijfers) en Stella Artois het prima.Maar: de Braziliaanse economie kreunt onder een recessie, met vorig jaar het hoogste werkloosheidspercentage sinds 1995. De biermarkt zakte met 5 procent: AB InBev zag in Latijns-Amerika Noord liefst zeven miljoen hectoliter drank verdampen, tot 118 miljoen hectoliter. "En toch blijven we volop geloven in Brazilië", hield CEO Carlos Brito tijdens de persconferentie over de jaarresultaten de moed erin. "Onze doelstelling is 67 tot 69 procent marktaandeel in volume. We zitten daar iets onder, maar we zullen dat op een gezonde en winstgevende manier herstellen. De Braziliaanse bevolking groeit, wat de bierconsumptie zou moeten aanwakkeren. Er zijn nog tal van regio's waar een middenklasse zich kan ontwikkelen, die voor meer bierconsumptie zal zorgen. Bovendien zou de economie in 2017 weer verbeteren. Wij zijn al 30 jaar actief in Brazilië. Het kan dan best dat je af en toe eens een slechter jaar hebt".Carlos Brito noemde 2016 een overgangsjaar, vol veranderingen. Het jaar stond in het teken van de overname van SABMiller. De besparingsdoelstelling uit de fusie werd opgetrokken van 2,45 miljard dollar naar 2,8 miljard dollar. Zeker bij gezamenlijke aankoop kan nog meer bespaard worden.Ook elders drijft de brouwer de winst op. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld. AB InBev blijft marktaandeel verliezen in volume, maar de winst verhoogt. "Bud Light en Budweiser zijn de trekpaarden die goed geld opleveren. Maar daarboven heb je de superpremium-merken. Stella Artois groeide alweer met dubbele procentcijfers in volume. Dat is nu al 23 kwartalen op rij. En ook in het ambachtelijke segment gaan we met sprongen vooruit. De groei van de algemene markt van het ambachtelijk bier neemt wat af, maar wij zagen vorig jaar een volumegroei met 30 procent".En wat met de nieuwe president, en zijn eventueel protectionistisch beleid? "Bier is een lokale business", oordeelt CEO Carlos Brito. "Wij kopen lokaal grondstoffen, we werken met mensen uit de eigen streek. Export is een heel beperkt deel van ons totaalvolume van een half miljard hectoliter. Okay, Corona - dat vorig jaar een wereldwijde omzetgroei neerzette van meer dan 14 procent - brouwen we enkel in Mexico. Maar ons tweede internationale merk, Budweiser, brouwen we ook in andere landen. Stella Artois voor de Noord-Amerikaanse markt wordt in België gebrouwen".Door de zwakkere resultaten verwierven Carlos Brito en CFO Felipe Dutra, geen bonus voor 2016. Meldt het mediabericht: "De meeste leden van het wereldwijde directiecomité zullen in 2016 geen bonus krijgen want de resultaten waren teleurstellend"."Een jaar zonder bonus maakt onze bedrijfscultuur sterker", vindt Carlos Brito. "De slechte resultaten waren vooral te wijten aan Brazilië, maar we moeten vooruit. We zitten helemaal niet in de put. Integendeel, we blijven investeren in de groei van de onderneming, we blijven goede mensen aantrekken. Een bedrijfscultuur wordt sterker door een slecht jaar. Daarvan leer je. Op zo'n moment komen de echte leiders naar boven".Carlos Brito ziet het glas dus liever halfvol. Ook omdat volgens de vooruitzichten voor 2017 de omzet versneld zou moeten groeien. De aandeelhouders worden bovendien opnieuw getrakteerd op een brutoslotdividend van 2 euro. Dat brengt het totaal brutodividend voor 2016 op 3,6 euro, evenveel als in 2015. En dat ondanks de zware netto financiële schuldenlast door de overname van SABMiller: op het einde van het boekjaar 108 miljard dollar (versus 42,2 miljard dollar einde 2015).Bovendien zwakt de omzetgroei van de drie wereldwijde merken af. Budweiser groeide met 2,8 procent in omzet, maar in 2015 was dat nog 6,9 procent. Bij Corona was het 14,3 procent, versus 23 procent in 2015. En Stella Artois zag zijn wereldwijde omzet met 6,3 procent klimmen, maar in 2015 was dat nog 7,5 procent.