Een vijftigtal aandeelhouders, goed voor ruim 1,2 miljard van meer dan 1,6 miljard aandelen, kwamen opdagen op de jaarlijkse algemene vergadering. Voor de eerste keer hadden die aandeelhouders eindelijk wat vragen voor de brouwer.
...

Een vijftigtal aandeelhouders, goed voor ruim 1,2 miljard van meer dan 1,6 miljard aandelen, kwamen opdagen op de jaarlijkse algemene vergadering. Voor de eerste keer hadden die aandeelhouders eindelijk wat vragen voor de brouwer.BRITO. "In 2025 willen we dat een vijfde van ons biervolume (413 miljoen hectoliter in 2015, nvdr) niet-alcoholisch of laag-alcoholisch bier is. Daar zit een gigantisch gat in de markt. In Brazilië slaat onze niet-alcoholische variant van het pilsmerk Brahma (het tweede meest verkochte merk in Brazilië, nvdr) enorm aan. Ook in China doen die segmenten het goed. In Europa heb je het fenomeen Radler, bier gemengd met frisdrank. In Duitsland is het laag-alcoholische segment het snelst groeiende in de biermarkt. Bovendien verdien je er veel meer mee. Je verkoopt de bieren aan dezelfde prijs, maar je betaalt er geen of minder accijnzen op."BRITO. "Wij hebben een bedrijfscultuur van grote dromen. Ook scherpe doelstellingen zijn inherent aan AB InBev. En als je topmensen wil houden, moet je hen binden met langetermijndoelstellingen."OLIVIER GOUDET (voorzitter van de raad van bestuur). "Als je goede mensen wil behouden, moet je hen ook fors belonen. Maar ze moeten waarde creëren voor de lange termijn. Opties kunnen ten vroegste na vijf jaar worden omgezet in aandelen, na het behalen van duidelijke doelstellingen."BRITO. "Meer dan 90 procent. Ik denk dat AB InBev een grote toekomst tegemoet gaat. Waarmee ik niet gezegd heb dat andere investeerders hetzelfde moeten doen. Investeren blijft een risico."GOUDET. "Ik ben als voorzitter een onafhankelijk bestuurder. Ik mag niet te veel in AB InBev investeren. Maar het klopt: dit bedrijf heeft een grote toekomst."BRITO. "Onze volumes van eigen bieren daalden vorig jaar heel lichtjes, met 0,1 procent. Sommige biermarkten blijven groeien. Maar een continue omzetgroei is een van onze centrale doelstellingen. We willen dat onze bierprijzen stijgen in lijn met de inflatie. Daarnaast nemen we vaak de distributie in handen. Dat verhoogt de omzet, want je moet de bierhandelaars niet betalen. Bovendien mikken we op een almaar hogere verkoop van onze premiummerken, zoals Budweiser, Corona, Leffe en Stella Artois. Maar we moeten ook weer oppassen met té hoge prijzen. Dan bestaat het gevaar dat de consument van bier naar wijn omschakelt."BRITO. "We behouden onze planning. De overname wordt afgerond in de tweede jaarhelft van 2016. Onze focus is gericht op die overname. We werken proactief met mededingingsoverheden in een aantal landen. Daarnaast kijken we hoe we de integratie vanaf dag één kunnen waarmaken."BRITO. "Ik geef geen commentaar op de samenwerking van SABMiller met Coca-Cola. De samenwerking met PepsiCo in een aantal landen in Zuid-Amerika hebben we onlangs verlengd. Maar de fusie met SABMiller moet eerst worden afgerond. Weet je, we kunnen ook niet zomaar alles onmiddellijk samen doen. We kunnen onderling de beste praktijken uitwisselen. Maar een aantal dingen kunnen we, vanuit juridisch oogpunt, nog niet samen uitwerken."BRITO. "Dat is nog niet beslist. Dat weten we pas nadat de transactie is afgerond. Zeker is dat de maatschappelijke zetel in België blijft."GOUDET. "Dat wijst er nogmaals op dat de aandeelhouders, net als het bedrijf, voor de lange termijn gaan."CARLOS BRITO. "U kan dat veranderen. Op een receptie vraag ik altijd een biertje. Dan zie je hoe ook andere gasten bier beginnen vragen. Op meer dan de helft van de recepties waar ik kom, hebben ze wel bier maar schenken ze het niet. Daar hebben de brouwers duidelijk tekortgeschoten. Bier heeft, in vergelijking met wijn, een imago van wat lager allooi, te democratisch. Maar we zijn met ons premiummerk Stella Artois op de goede weg. Stella Artois heeft een speciaal glas, het wordt geserveerd op een wat aparte manier. We zien dat Stella Artois almaar beter scoort op recepties. We zetten dat Stella Artois-glas ook in restaurants. Want daar heb je hetzelfde verhaal. Op restaurant krijg je een glas voor water, en voor witte en rode wijn. Niet voor bier. Er liggen nog enorme kansen in recepties en restaurants voor AB InBev."