Bouwstenen voor een geslaagde zoektocht naar kapitaal

© Andreas Gijbels
Geert Costers
Expert aan het woord

Expert aan het woord verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

3 april 2018, 14:15 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Als een familiebedrijf op zoek gaat naar externe investeerders, kan best ook de nodige tijd worden geïnvesteerd in transparantie, geloofwaardigheid en zichtbaarheid. Voor velen is dat een open deur intrappen, maar het zijn aandachtspunten die elke bonafide tegenpartij zal kunnen waarderen.

Het zijn ook elementen die aangeven dat zo’n zoektocht valt of staat met een degelijke voorbereiding. Het is niet uitzonderlijk dat hieraan een werk van jaren voorafgaat. Tijd die de familie investeert in het nadenken over de toekomst, maar die vaak ontbreekt door de dagelijkse beslommeringen bij het leiden van een bedrijf. Het moet echter niet bij nadenken alleen blijven. Als familie kan je enkele gerichte ingrepen doen bij het goed op punt stellen van deze voorbereiding.

Breng je sterktes en zwaktes in kaart

Het ideale vertrekpunt is een SWOT-analyse van het familiebedrijf. Waar zitten de sterke en zwakke punten, de opportuniteiten en de bedreigingen? Dat is de basis waarop de familie kan schaven: de minpunten wegwerken, de sterke punten accentueren.

Vorm een team

Het aantrekken van extern kapitaal is voor veel familiebedrijven de eerste stap naar een meer autonoom bestaan. Daarom is het belangrijk dat al bij de voorbereiding een team wordt gevormd dat niet enkel uit de bedrijfsleider of het kerngezin bestaat. Een verschuiving in het kapitaal kan op termijn ook impact hebben op de keuze van het management. De eigenaar moet zich daarom al in de voorbereidingsfase stap voor stap loskoppelen van het management.

De eigenaar moet zich daarom al in de voorbereidingsfase stap voor stap loskoppelen van het management.

Definieer een businessplan en een budget

Voor familiebedrijven ligt de buik dicht bij het verstand. Maar een derde partij moet dat buikgevoel bij het leiden van de onderneming in cijfers kunnen vertalen. Zet daarom in op de visualisering van de waarde van uw onderneming. Dat is niet enkel een punt voor grote ondernemingen, maar ook voor kleine ondernemingen die externe financiering zoeken. Ook daar worden investeerders professioneler en werken ze met adviseurs die de cijfers zullen doorgronden. Als familiale eigenaar moet u zich daarop instellen. Vermijd daarbij ook de elementen die een investeerder niet zoekt, bijvoorbeeld als het onderscheid tussen de vennootschap en het privévermogen minder helder is. Haal wat niet thuishoort in de vennootschap er al in deze fase uit.

Goed beheer van het werkkapitaal

Bij de waardering van de onderneming speelt het beheer van het werkkapitaal een cruciale rol. Als de omgang met dat werkkapitaal minder gestructureerd verliep, dan is dat een belangrijk aandachtspunt voor de verbetering van de waardering. De familie kan zich op dit gebied zeker perfect voorbereiden. Maar dit gebeurt best al enkele jaren vooraleer de eigenlijke transactie wordt aangepakt.

Zet iedereen op één lijn

Tot slot en niet het minst: goede afspraken maken goede vrienden. Families die een externe financiering overwegen, moeten gealigneerd zijn. Tonen verschillende familiale aandeelhouders tijdens het proces dat ze het oneens zijn, dan zal de tegenpartij daar altijd garen bij spinnen.

Geert Costers

Partner BDO Corporate Finance