Wijs Groep zet joint-venture voor e-mailmarketing op

© .
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Het Nederlandse Yourzine en de Belgische Wijs Groep starten een joint-venture om in België e-mailmarketing te verzorgen voor internationale en Belgische klanten. Voor Wijs is het een belangrijke stap in een koerswijziging nadat het de fusie met sectorgenoot Heaven Can Wait heeft afgeblazen.

Yourzine verzorgt e-mailmarketing voor kleppers als Samsung, Ikea of Albert Heijn. Vanuit ‘s Hertogenbosch bedient het voornamelijk de Nederlandse markt. Het werkt aan een internationale expansie en daarom wil Yourzine ook actief zijn in België. Veel van zijn klanten zijn ook in ons land actief en willen hier ook hun e-mailcommunicatie professionaliseren. Nu heeft Yourzine een partner gevonden in Wijs Groep. Het Gentse bedrijf stamt af van Netlash, opgericht door Bart De Waele en Dirk Sabbe. Het concentreerde zich eerst op het bouwen en marketen van websites. Naast het webbureau Wijs zijn doorheen de jaren een rist zusterbedrijven gekomen, onder meer usability-expert AG Consult en het adviesbureau sociale media Talking Heads. Dit om zoveel mogelijk noden af te dekken in digitale strategie en communicatie.

“Veel van onze Belgische klanten vroegen al langer of we hen ook konden helpen met het opzetten en beheren van e-mailcampagnes”, zegt CEO en medeoprichter Bart De Waele. “Dat was nog een belangrijke leegte in het aanbod. Via een joint-venture met Yourzine kunnen wij hen nu de knowhow uit Nederland aanbieden. Daar staat men veel verder in e-mailmarketing.” Wijs Groep en Yourzine richtten de nieuwe vennootschap W-YZ op, waar in een eerste fase 200.000 euro startkapitaal wordt gestopt. “Een beperkt bedrag”, geeft De Waele toe. “Maar een dienstenbedrijf doet daar al veel mee. We starten ook direct met de internationale klanten van Yourzine die hun Belgische e-mailcampagnes willen professionaliseren.”

Andere partcipaties

De joint-venture is niet de enige versterking voor Wijs Groep. Ze heeft ook een “significante minderheidsparticipatie” genomen in Android. Dat is een Antwerps bedrijf met 20 werknemers, gespecialiseerd in print- en digitaal design. Eerder dit jaar startte Wijs Groep ook mee Strak op. Dat bureau legt zich toe op de bouw van relatief eenvoudige websites. Wijs had zich de voorbije jaren toegelegd op meer complexe projecten voor grotere klanten zoals KBC, AXA Bank en bPost. Nu wil het via een nieuw zusterbedrijf ook het segment van kleinere opdrachten weer aanboren.

De Waele praat nog met andere bedrijven om de groep uit te breiden. De in 2013 aangekondigde fusie met Heaven Can Wait (HCW) gaat dan weer niet door. Dat is een groep van bedrijven, voornamelijk met een focus op de creatieve kant van marketing. HCW heeft IT-integrator Cronos als hoofdaandeelhouder en zou in de fusie ook de meerderheid verwerven bij Wijs Groep. “We zijn er niet mee doorgegaan omdat we uiteindelijk niet op dezelfde lijn bleken te zitten”, zegt De Waele. “We hielden meer vast aan een coherent aanbod. Bij HCW was dat iets minder van belang, onlangs participeerde het bijvoorbeeld in een gespecialiseerd juristenkantoor. Die strategie is moeilijk te verzoenen met de onze.”

Stille aandeelhouder

Cronos had wel al een belang van 30 procent opgebouwd in Wijs Groep en is nu een ‘stille aandeelhouder’. Een kapitaalverhoging door Cronos om verdere groei te financieren is niet aan de orde. “De plannen kunnen gefinancierd worden met eigen middelen en het bedrijf is ook schuldenvrij”, gaat De Waele verder. “Dit jaar is onze winst ook sterk gestegen. Ik weet nog niet of we een dividend uitkeren. De voorbije jaren zat de groep nog volop in de investeringsfase. Nu is al een robuuste schaal bereikt, maar we blijven fors groeien. De omzet van hoofdbedrijf Wijs ligt dit jaar 40 procent hoger. Ook de andere activiteiten staan in de plus, uitgezonderd Darwin Analytics. Dat exploiteert de tool myri.se, analyse van onlinecommunicatie. Daar hebben we ingegrepen. Er zit geen eigen team meer op, de ondersteuning gebeurt door Wijs.”

De groep zal uitkomen op een omzet van 10,5 miljoen euro. Wijs was lang een van de uitdagers in de sector. Met een team van meer dan 100 medewerkers is het die rol wat ontgroeid. “Het is ook nodig om tot de grotere spelers te horen”, zegt De Waele. “Een bureau met bijvoorbeeld 20 medewerkers is te klein. De middenlaag verdwijnt in onze sector. De sector consolideert verder, ook al groeit de markt weer omdat bedrijven opnieuw meer besteden aan digitale strategie en marketing.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content