Voordien hadden verzekeraars weinig contact met hun klanten, tenzij in onaangename situaties van onheil bijvoorbeeld. Verder moesten verzekeraars hun plan trekken om zoveel mogelijk info over hun verzekerden te verzamelen. Dat ging en gaat nu nog altijd via gedetailleerde vragenlijsten.
...

Voordien hadden verzekeraars weinig contact met hun klanten, tenzij in onaangename situaties van onheil bijvoorbeeld. Verder moesten verzekeraars hun plan trekken om zoveel mogelijk info over hun verzekerden te verzamelen. Dat ging en gaat nu nog altijd via gedetailleerde vragenlijsten. Maar in de loop van de tijd gaat dat allemaal veranderen. Dat is trouwens al het geval in de sector van premies van autoverzekeringen. Maatschappijen als Axa of Allianz, om er maar een paar op te noemen, zijn al in het gat van de markt gesprongen om hun verzekerden kastjes aan te bieden die je onder het stuur van de auto kan plaatsen om de rijkwaliteit te meten. Het idee, schrijft het magazine Challenges, is dat dat doosje continu onze remintensiteit meet, onze versnellingen, de manier waarop we onze bochten nemen, enz. En uiteraard wordt de belangrijkste factor de frequentie van bruuske afremmingen. Die wijzen immers op een te onstuimig rijgedrag! Ik spreek erover omdat het een voorproef geeft van de autoverzekering van morgen. Allianz of AXA bijvoorbeeld bieden dat soort kastje aan in België en Frankrijk en de verzekerde kan op die manier zij premie met 30% verlagen, indien hij als goed bestuurder beschouwd wordt. Het gaat uiteraard om een belangrijke stap naar de individualisatie van de risico's en dus van de premies. Momenteel kan de premie enkel dalen, dus officieel is er geen risico op stijging. Maar op langere termijn is het een valstrik, want verzekeringen zijn geen liefdadigheidsinstellingen en ze moeten rendabiliteit aan hun aandeelhouders waarborgen. De directeur van AXA Global Direct in Frankrijk erkent trouwens in Challenges dat hij voorzichtig vordert op het terrein van individualisatie van de premie's. Waarom? Omdat het kastje dat bij duizenden Franse bestuurders geïnstalleerd werd een gemiddelde daling van de tarieven van 21% vertoont... AXA wil dus de garantie dat het systeem rendabel blijft. Die voorzichtigheid moet echter niet verbergen dat de verzekeraars voortaan in concurrentie staan met de autobouwers aangezien die automatisch zwarte dozen in hun nieuwe modellen willen bouwen. Dankzij de nieuwe technologieën, onder meer die van de Big Data waarmee je in real time miljarden gegevens kunt analyseren, zullen de autobouwers een hoop aan gegevens over ons verzamelen. Ze zullen die gegevens uiteraard enkel voor hun eigen profijt gebruiken. Verzekeraars willen dus niet verrast worden door de auto-industrie. Daarom staan de verzekeraars ook in concurrentie met de auto-industrie om onze gegevens te bemachtigen: vandaag zijn de digitale gegevens de brandstof van de bedrijven, de nieuwe olie van de 21e eeuw. Kortom, we zijn nu of we het willen of niet, vlees voor algoritmen. We zijn slachtoffer van de grootste afpersing van waarden van de moderne tijd. Maar wie beseft dat echt?