Wat gebeurt er als handelaars u schaduwen via uw smartphone?

© iStock

Supermarkten en winkelcentra doen aan shopper tracking: ze analyseren uw consumptiegedrag via geolokalisatie. Hoe zit dat?

Wist u dat het parcours dat u in uw supermarkt aflegt, kan worden geregistreerd? Dat de handelaar kan weten dat u voor de derde keer in een week in zijn winkel bent? Dat heet shopper tracking.

In het gebouw hangen sensoren, die smartphones detecteren waarvan de wifi- of bluetoothfunctie is geactiveerd. Via die signalen kan de winkel de positie ervan in het gebouw bepalen. Handelaars willen zo winkelruimte winstgevender maken, het dagelijks beheer vergemakkelijken en de bezoekers aanzetten tot consumptie dankzij een betere kennis van hun consumptiegewoontes zonder dat mensen daar inlichtingen over hebben verstrekt.

Consumptiegedrag analyseren via geolokalisatie van de smartphone kan niet zonder persoonsgegevens te verwerken en dat brengt verplichtingen mee voor de handelaar, die volgens de privacywet ‘verantwoordelijke voor de verwerking’ is.

Die moet zijn klanten informeren dat hij data verzamelt en hun meedelen waarvoor hij die zal gebruiken. Hij moet deze inlichtingen rechtstreeks bezorgen aan de betrokkenen. Het volstaat niet dat ze ergens uithangen of te lezen staan. Die transparantie is ook nodig opdat de betrokkenen hun recht de data te bekijken of zich tegen de verwerking ervan te verzetten, kunnen uit-oefenen.

Bénédicte Losdyck, advocaat aan de balie van Brussel, en Odile Vanreck, advocaat aan de balie van Waals-Brabant

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content