Vlaamse app-bouwers zoeken afzetmarkt

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Het jonge geweld bij Showpad en de serial entrepreneurs bij dINK zijn exponenten van een golf Vlaamse appbouwers. De kwestie is: hoe geraak je bij dat selecte clubje van ontwikkelaars die het grote geld verdienen?

Het jonge geweld bij Showpad en de serial entrepreneurs bij dINK zijn exponenten van een golf Vlaamse appbouwers. De kwestie is: hoe geraak je bij dat selecte clubje van ontwikkelaars die het grote geld verdienen?

Vlaamse appbouwers denken breder dan de kleine Vlaamse afzetmarkt. Zo is het bij dINK en het valt op als je met Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten van Showpad praat. Showpad is een app, die een tablet verandert in een presentatie- en verkoopinstrument. Het staat aan de vooravond van de grote doorbraak. Via een samenwerking met Jive – marktleider in sociale CRM-software in de VS – heeft Showpad een voet tussen de deur van de grote Amerikaanse multinationals. “We denken dat Showpad een multimillion dollar company wordt”, zegt Pieterjan.

Zijn ze dan niet bang te falen, zoals hun vorige werkgever, de Belgische netwerksite Netlog? “Je kan ook zeggen dat de oprichters van Netlog nu opnieuw succesvol zijn met hun nieuwe internetdatingbedrijf. Eind december is dat voor 19 miljoen euro verkocht”, zegt Jonckheere. “De kunst is te pivoteren als dat nodig blijkt. Natuurlijk kan ook Showpad een stevige concurrent tegenkomen die ons de wind uit de zeilen neemt. Al zie ik dat toch minder snel gebeuren omdat we in de business-to-businessmarkt zitten.”

Internationale ambitie

Een klassieke strategie om een kleine afzetmarkt op te vangen, is te kiezen voor een niche met toegevoegde waarde. Een app voor verkopers, toch de economische goudzoekers van elk bedrijf, lijkt daarom geen slechte keuze voor Vlaamse appbouwers. Zo’n app is bedoeld om verkoopteams via hun tablet te ondersteunen. Het komt erop neer dat elke verkoper op zijn iPad steeds de recentste informatie ter beschikking heeft, klanten in een wip een aangepaste catalogus ontvangen en er bovendien een flinke scheut van de informatie uit het verkoopgesprek terugvloeit naar de klassieke CRM-systemen, wat meteen de nodige rapportering mogelijk maakt.

“Wij dachten dat daar wel een markt voor was”, zegt Pieterjan Bouten. Maar ze waren niet de enigen. Een van hun bedrijvigste concurrenten is een andere Belgische appmaker. dINK van ex-Alcatelmanager Jan Dheedene maakt ook een app voor verkoopteams. Hij noemt het een kiosk en marketingtoolkit, maar het principe is vergelijkbaar. “We bestaan drie jaar en boekten in 2012 onze eerste operationele winst”, zegt hij. “Daarmee doen we het beter dan verwacht.” Met een omzet van ongeveer 500.000 euro en acht werknemers blijft dINK iets kleiner dan zijn Gentse concurrent, die bijna 1 miljoen euro omzet draait en tien werknemers telt.

Schaalbaarheid

In the Pocket en Showpad zijn erfgenamen van Netlog, en zonder het Alcatel-verleden van Jan Dheedene en Benoit Quirynen zou dINK niet hebben bestaan. Het maakt dat de Vlaamse appmakers best wel wat ervaring hebben. Zelfs bij de dertigers van Showpad. “Je hoeft geen 40 tot 45 jaar te zijn om deze job te doen”, zegt Louis Jonckheere. “Door onze leeftijd komen we juist geloofwaardig over. De mobiele trends worden toch gepusht vanuit onze generatie? Wij werken gewoon professioneel. En wie het professioneel aanpakt, onderscheidt zich al van het gros van de markt.”

Schaalbaarheid is een ander sleutelwoord dat de nieuwe generatie appbouwers onderscheidt van de meer traditionele webontwikkelaars. “Websites zijn vaak een projectgedreven business. Je ontwikkelt iets en zodra het project klaar is, begin je aan het volgende. Met Showpad volgen we een ander businessmodel. We hebben fors geïnvesteerd om een eigen product op punt te zetten en de markt te leren kennen. Onze eerste verkopers hebben we pas in oktober aangenomen. Showpad is geen project van een dienstenleverancier, maar een heel schaalbaar eindproduct. Het verschil tussen 100 dan wel 1000 klanten laat zich vooral voelen aan de omzet, terwijl de ontwikkelingskosten gelijk blijven”, aldus Bouten.

Uitbreidingsmogelijkheden

Zowel dINK als Showpad droomt al van de uitbreiding van zijn actieterrein naar andere markten. dINK zou maar wat graag toch ooit iets in de media doen en Showpad ziet wel wat in onderwijs. Jonckheere: “In het onderwijs is de vraag groot en zit er een markt. En veel problemen zijn gelijkaardig. We denken er wel over na, maar omdat we ook in focus geloven, concentreren we vooralsnog in de eerste plaats op sales teams en pas daarna op andere markten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content