Begin dit jaar ontving StoryMe, een Gentse specialist in videostrategie, van een Amerikaanse klant zijn eerste betaling in cryptocurrency. Niet in de alombesproken bitcoin, maar in ethereum. Dat is net zoals de bitcoin een cryptomunt die als een versleutelde programmeercode over het internet van eigenaar wisselt.
...

Begin dit jaar ontving StoryMe, een Gentse specialist in videostrategie, van een Amerikaanse klant zijn eerste betaling in cryptocurrency. Niet in de alombesproken bitcoin, maar in ethereum. Dat is net zoals de bitcoin een cryptomunt die als een versleutelde programmeercode over het internet van eigenaar wisselt. StoryMe aanvaardt betalingen in bitcoin en ethereum, wat zeer snelle transacties mogelijk maakt. Een van de drie betalingen in januari stond binnen de minuut op de account van het bedrijf. "Het is vaak lang wachten tot het geld van buitenlandse klanten op de rekening staat", zegt CEO Lorenzo Bown. Hij voegt er wel meteen aan toe dat het eigen gebruiksgemak niet de belangrijkste reden was om de stap naar cryptovaluta te zetten. Voor StoryMe is het aanvaarden van digitale munten een extra middel om zijn klanten een vlekkeloze ervaring te bezorgen. "We doen dit in de eerste plaats om het gebruiksgemak bij onze klanten te verhogen", zegt Bown. "Daarop mikken we tijdens elke fase van het traject dat een klant bij ons aflegt. Dus ook bij de betaling, toch wel een cruciaal onderdeel. We merken wel dat zo'n betaling efficiënter is voor de cashflow. Daarom geloven we dat die technologie de manier van zakendoen mondiaal zal veranderen. Ze optimaliseert en verbetert de kassituatie en de facturatieprocessen." Toch was er aanvankelijk intern argwaan bij StoryMe. De afwezigheid van een gecentraliseerde tussenpartij, zoals een bank, zien de voorstanders als een voordeel. Maar wat de een efficiënt vindt, is voor de critici een reden tot ongerustheid. Lorenzo Bown overtuigde de werknemers, samen met de Britse countrymanager Stef Wynendaele. Maar de CFO, die ervaring heeft in de meer traditionele industrie, werd pas een groot voorstander na enkele geruststellende contacten, onder meer met de fiscus. "De Belgische wetgeving is nog niet aangepast aan die nieuwe mogelijkheid", bevestigt Bown. "We leerden dat je de betalingen in cryptocurrency moet aangeven als extra inkomsten en duidelijk de oorsprong moet aantonen. Die moet op de factuur staan. Wij rekenen onze btw aan in etherium of bitcoin, en storten die vervolgens in euro door." StoryMe beperkt zich tot die twee virtuele munten, omdat ze volgens de videospecialist de meeste stabiliteit garanderen. "Voor ons is het belangrijk dat die munten in een periode van vier uur niet enorm fluctueren. Ze zijn niet gelinkt aan een centrale bank, dat klopt, maar er zijn wel akkoorden die voor het nodige vertrouwen in de munt zorgen. Daardoor kan die bijvoorbeeld niet van de ene dag op de andere ophouden te bestaan." Ook de kritiek dat cryptomunten minder fraai geld aantrekken, veegt StoryMe van tafel. Het wijst daarvoor op de samenwerking tussen Coinbase en de Amerikaanse belastingautoriteiten. Die samenwerking maakt het makkelijk om transactiegegevens te delen. "Bitcoin is gelinkt aan een digitale identiteit. Het is niets voor bedrijven die iets te verbergen hebben." Toch zijn ook bitcoin en ethereum gevoelig voor volatiliteit. Dat is een nadeel voor een Belgische onderneming die gaandeweg een groter deel van haar inkomsten via die munten ziet binnenstromen. StoryMe verwacht dat het dit jaar 5 procent van zijn omzet via cryptobetalingen ontvangt. Volgend jaar kan dat oplopen tot een vijfde van de verwachte omzet van 6,5 miljoen euro. "Die volatiliteit is vooral een probleem als je met die munten gaat speculeren", zegt Bown. "Dat is niet onze bedoeling. De betalingen die wij ontvingen, hebben we meteen laten omzetten in euro of dollar. We denken er zelfs niet aan 24 uur te wachten." Wel zou StoryMe graag zijn leveranciers met virtuele munt betalen. Het doet dat al op beperkte schaal met de copywriters die de munten aanvaarden. Het inventariseert al zijn leveranciers en bekijkt wie ervoor openstaat. "Je kunt dat proces vergelijken met de doorbraak van Visa en PayPal. Ook daar hebben velen hun angst moeten overwinnen, maar vandaag twijfelt niemand nog. Gaandeweg zullen leveranciers inzien dat het kansen creëert als bedrijven weten dat ze met cryptomunten kunnen betalen." StoryMe wil meer dan enkel een deel zijn van een ecosysteem met cryptomunten, het wil het gebruik ervan ook actief promoten. "We laten iedereen de vrije keuze", benadrukt Lorenzo Bown. Maar we zijn believers, net zoals we destijds ook heel sterk overtuigd raakten van de rol die video in marketing zou spelen. Ondanks de scepsis zijn we daar ook voluit in meegestapt. Dat enthousiasme willen we nu ook overbrengen. We leggen graag aan bedrijven uit hoe je een legale cryptoaccount opstart, of welke afspraken je moet naleven. Organisaties zoals de onze moeten een grotere proactiviteit aan de dag leggen om de cryptogemeenschap verder te laten groeien. We geloven dat cryptomunten een gamechanger zijn, net zoals video dat was voor communicatie."