Het initiatief van de grootste Vlaamse zenders wordt getrokken door Medialaan (onder meer bekend van vtm en Q2). Volgens Herbert Vanhove, directeur Mobile van Medialaan, spelen de zenders met Stievie Premium verder in op het veranderende kijkgedrag in Vlaanderen.

Apple denkt een miljard dollar te investeren in series en films. Disney wil een eigen onlinevideo-dienst beginnen en niet meer met Netflix werken. In hoeverre is Stievie Premium een reactie op die internationale initiatieven?

Herbert Vanhove: "Vooral in de VS staan er nu veel onlinespelers op, en hun focus ligt ook op de Amerikaanse markt. Dat wordt soms wat uit het oog verloren. Als lokale speler moeten we de Vlaamse consument goed blijven bedienen. Met Stievie kunnen we aantrekkelijke lokale programma's van vijf zendergroepen als troef uitspelen. Het is koffiedik kijken of pakweg Netflix hier ooit een lokaal aanbod uitbouwt."

Met Stievie zitten de zenders in het vaarwater van Telenet en Proximus. De klassieke aanbieders van tv-diensten en uw belangrijkste partners.

Herbert Vanhove: "In de eerste plaats speelt Stievie in op het veranderde kijkgedrag in Vlaanderen. Steeds meer consumenten willen online kijken, wanneer het hen past en op een scherm naar keuze. Dat zijn vooral jongere kijkers, onder wie pas afgestudeerden die enkel nog breedbandinternet nemen. Zij kwamen niet aan hun trekken in het aanbod van alternatieven voor een tv-abonnement. Er is Netflix, maar nog geen uitgebreide online-tv met lokale programma's. In het betalende pakket van Stievie zitten de tv-programma's van achttien zenders, waaronder alle grote zenders, die samen goed zijn voor bijna 90 procent van het tv-kijken in Vlaanderen."

De betalende gebruikers gebruiken dezelfde gratis app als de Stievie Free-gebruikers en krijgen ook niet-doorspoelbare reclame te zien. Dat kan velen afschrikken.

Herbert Vanhove: "Het verschil tussen de gratis en de betalende dienst, 9,99 euro per maand, is het aantal zenders en extra functionaliteiten zoals programma's opnemen. We hebben het reclamemodel uitvoerig getest en hebben er vertrouwen in. De reclameblokken zijn korter en gepersonaliseerd, daardoor is het een betere ervaring voor de kijker."

Ongeveer 1,7 miljoen gebruikers hebben zich geregistreerd bij vtm.be of Stievie Free. Hoeveel van hen hoopt u te laten betalen?

Herbert Vanhove: "De gratis versie van Stievie heeft enkele honderdduizenden gebruikers. We mikken niet op een concreet aantal voor Stievie Premium, de focus ligt eerst op de tevredenheid van de gebruiker. Door een nieuwe betalende dienst met een mooi en groter lokaal aanbod in de gratis app aan te bieden, hopen we uiteraard wel meer mensen te overtuigen om te betalen. Er is nog een verouderde en aparte betalende app en die wordt op 21 september definitief stopgezet. Men kon zich al sinds 2015 niet meer registreren, maar de ongeveer 7000 gebruikers van die app konden nog kijken. Vanaf nu kunnen zij overstappen."