Small Teaser koppelt bloggers, lezers en adverteerders

SASHA SADRI EN RUTH JANSSENS "Wij hebben al een publiek voor bloggers klaarstaan." © Debby Termonia
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De advertentie-inkomsten die vroeger naar de traditionele mediabedrijven gingen, worden steeds meer ingepalmd door multinationals zoals Google en Facebook. De zoektocht naar nieuwe zakenmodellen is in volle gang. Small Teaser is een veelbelovend Belgisch bedrijf dat inzet op advertentietechnologie.

Small Teaser, een publishingplatform met een ingebouwde advertentieserver, werd in 2017 op de Tech Startup Day, het grootste Belgische technologie-event, verkozen tot Startup van het jaar.

Vorig jaar haalde Small Teaser nog 800.000 euro op bij de investeringsmaatschappij LRM, het zaaikapitaalfonds The CoFoundry en vier businessangels. “We gebruiken het vooral voor onderzoek en ontwikkeling, marketing en aftasten van de Amerikaanse markt”, zegt CEO Ruth Janssens.

Small Teaser werkt aan een nieuwe kapitaalronde, die wellicht in het najaar wordt afgerond. “40 procent van dat nieuwe kapitaal moet dienen voor marketing en sales, 40 procent voor onderzoek en ontwikkeling en 20 procent voor algemene kosten. Met onderzoek en ontwikkeling bedoel ik onder meer innovatie op basis van lezersgedrag, zodat we aan lezers content op maat kunnen aanbieden. We willen ook ons aanbod verbeteren voor de wereldwijde adverteerders, om onze concurrentiepositie te versterken.”

The CoFoundry ziet potentieel in platformen zoals Small Teaser, zeker als het ook goed zit het met het team en de timing. “Je wordt natuurlijk platgeslagen met het woord ‘platform'”, beseft Bert Van Wassenhove, de managing director van The CoFoundry.

“Het zijn digitale bedrijven die fungeren als een softwaregestuurde tussenschakel tussen verschillende partijen. Small Teaser brengt topbloggers rechtstreeks in contact met lezers. Het voordeel van zulke platformen is dat je er oneindig mee kunt groeien.”

Communityblogs

Vier groepen worden betrokken bij het platform van Small Teaser: de adverteerder, de lezer, de schrijver en de cirkelbeheerders. Een cirkel is een communityblog of onlinegemeenschap die zich verzamelt rond een thema.

Elke cirkel heeft een beheerder, die beslist welke artikels die bloggers op het platform hebben geplaatst, in die cirkel worden gepubliceerd. Hij is een soort hoofdredacteur van een digitaal magazine over een thema. Op Small Teaser zijn al honderden van die cirkels actief.

Het populairste digitale magazine wordt volgeschreven en gelezen door passionele skydivers. Lesley Gale maakte vroeger zo’n magazine op papier. Nadat ze aan Stijn Janssens had uitgelegd dat ze via een digitaal magazine een wereldwijd publiek van skydivers wilde bereiken, bedacht hij de software achter Small Teaser. Samen met Ruth Janssens, zijn tweelingzus, richtte hij het bedrijf in de zomer van 2015 op.

Gale kan ondertussen leven van haar digitale magazine. Ook voor heel wat andere auteurs levert Small Teaser een aardige bijverdienste op. In het softwareplatform is ook een advertentieserver ingebouwd. Gale is niet alleen hoofdredacteur, ze doet ook de reclameregie voor haar skydivingmagazine.

“Voorlopig werven we advertentie-inkomsten op twee manieren”, zegt Ruth Janssens. “De eerste manier is al heel operationeel: de potentiële adverteerders die de cirkeleigenaars ons aanreiken. Lesley zoekt in haar community naar parachutemerken, windtunnels en andere bedrijven die iets met skydiven te maken hebben.”

Tweezijdige marktplaatsen

In de toekomst wil Small Teaser ook inkomsten genereren door partnerschappen aan te gaan met merken en reclamebedrijven. “Zij kunnen niches sponsoren, waarbij we passies van mensen aan adverteerders koppelen”, zegt Ruth Janssens. In de verdere toekomst dient zich nog een derde inkomstenbron aan. “We zitten op een bron van data. Wij weten heel veel over onze gebruikers, maar we experimenteren nog hoe we dat kunnen gebruiken.”

Small Teaser moet ook rekening houden met de nieuwe Europese GDPR-wetgeving over onlineprivacy.

Small Teaser concentreert zich nog niet op het opdrijven van zijn inkomsten. Eerst moet het platform in de markt worden gezet en moeten er voldoende gebruikers zijn.

“Zulke platformen moet je eigenlijk zien als tweezijdige marktplaatsen”, zegt Bert Van Wassenhove. “Je moet rekruteren en marketing doen voor de schrijvers én de lezers. In dit geval komen daar ook nog de adverteerders bij. De grootste uitdaging is nu voldoende volume te halen.”

Cirkel wordt subcirkel

Het beheer en de uitbouw van de cirkels is in handen van Sasha Sadri, de directeur digitale strategie van Small Teaser. Behalve uit de twee oprichters en Sadri bestaat het team nog uit drie mensen.”We willen lezers aantrekken, en vervolgens lezers laten evolueren tot schrijvers en uiteindelijk tot cirkelmanagers .

Onze visie is dat we mensen een stem en een publiek geven”, zegt Sadri. “We kunnen heel gericht mensen aantrekken met onze campagnes op sociale media zoals Twitter, Instagram en Facebook. We richten ons vooral op de Engelstalige markt. Het aantal paginaweergaves van artikels in het Nederlands is veel kleiner. Als een cirkel te groot wordt, gaan we naar subcirkels. De sportcirkel wordt dan bijvoorbeeld opgedeeld in een voetbalcirkel, een basketbalcirkel enzovoort.”

Enkele cirkels die in december zijn opgestart, halen al meer dan 100.000 paginaweergaves. In een goede maand verschijnen 500 nieuwe artikels op het platform.

SASHA SADRI
SASHA SADRI “We zitten op een bron van data. Wij weten heel veel over onze gebruikers.”

Tegenover bekende blogplatformen zoals WordPress en Blogger heeft Small Teaser met zijn thematische groepsblogs het voordeel dat de bloggers meteen lezers vinden, en zelfs wat verdienen als hun teksten voldoende gelezen worden.

“90 procent van de bloggers stopt na drie maanden, vooral door een gebrek aan motivatie. Ze konden geen lezers aantrekken en hadden te weinig weergaves om advertenties te werven via een externe advertentieserver zoals Google AdSense”, weet Ruth Janssens.

“Wij bieden hen vanaf het eerste artikel een deel van de advertentie-inkomsten aan. Je hoeft niet te wachten tot je het olympische minimum aan publiek hebt bereikt, omdat wij al een publiek hebben klaarstaan.”

RUTH JANSSENS
RUTH JANSSENS “We zitten op een bron van data. Wij weten heel veel over onze gebruikers.”

Nog meer Belgische adtech

In het start-upjargon worden start-ups die zich met advertentietechnologie bezighouden ‘adtechbedrijfjes’ genoemd. Behalve Small Teaser zijn nog meer Belgische start-ups actief op die markt, die wordt gedomineerd door Facebook en Google. Appiness maakt met Spott televisieprogramma’s interactief. Kijkers kunnen producten kopen tijdens het tv-kijken. Het algoritme van Display.direct laat uit het grote aanbod van een adverteerder de producten zien waar de surfer naar zoekt.


Uit de stal van de incubator Start it@kbc komen behalve Small Teaser ook Adshot (gamen voor het goede doel), Buffl (cocreatie met millennials, waarbij producten aan de juiste doelgroep worden verbonden) en Chestnote (berichten sturen en laten lezen op een tijdstip en locatie die je kiest). Met zijn app Trimiday laat Tripletwin mensen zelf beslissen wanneer en welke reclameboodschappen ze bekijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content