Roam like in Britain

Margrethe Vestager © Belga Image
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Met de brexit kruipt de Britse telecomsector vanonder de ijzeren vuist van de Europese Commissie en haar obsessie met concurrentie. Dat kan een impact hebben op de prijzen.

Theoretisch zouden de Britten al meteen het effect kunnen voelen als voor hen de ‘roam like at home’-regeling voor relatief goedkoop bellen, sms’en en surfen in het buitenland wegvalt. Die regeling is immers op een Europese verordening gebaseerd. Maar de gevolgen reiken verder. Commissaris voor de Mededinging Margrethe Vestager bemoeide zich actief met de trend naar concentratie in hun sector. In mei verbood ze nog de overname van de mobiele operator O2 door Hutchison omdat die een veel te dominante speler in Groot-Brittannië zou creëren.

In de toekomst zal de toezichthouder Ofcom zonder de strenge Brusselse schoonmoeder orde op zaken moeten stellen. Dat wordt geen makkie. Nu al klagen onafhankelijke operatoren zoals TalkTalk in Groot-Brittannië steen en been over onfaire praktijken bij BT, dat in januari ook nog eens de mobiele operator EE mocht opslorpen.

Luca Schiavoni, senior analyst van Ovum, verwacht geen grondige veranderingen omdat het regelgevende kader van de EU historisch toch al op het Britse is geïnspireerd. Hij verwacht zelfs dat Ofcom soepeler zal kunnen inspelen op de marktveranderingen wanneer de waakhond niet langer gebonden is aan de driejarige herzieningstermijnen van de EU.

“Groot-Brittannië zal blijven deel uitmaken van de Europese Economische Ruimte, zoals Noorwegen”, veronderstelt Schiavoni bovendien. “De roamingregulering kan daarvan afhangen”. In de praktijk passen operatoren de ‘roaming zoals thuis’-regelgeving echter nu al op veel meer landen toe dan alleen de EU. Bij ons breidde Proximus de EU-regeling vandaag uit tot 73 landen.

Onzekerheid voor IT-investeringen

Tim Jennings, analist bij Ovum, ziet in de bedrijfsinformatica vooral onzekerheid over de gevolgen in domeinen zoals gegevensbescherming, contractvoorwaarden en de fysieke locatie van de dienstleveringen. Moderne toepassingen en cloudsystemen kunnen relatief gemakkelijk worden aangepast aan nieuwe regelgeving, meent hij. Oude software herwerken kan daarentegen duur zijn. Dat kan druk zetten op de budgetten. Jennings verwacht dat de onzekerheid van de overgang zal wegen op de investeringen in bedrijfsverbetering en in innovatieve projecten, wat mogelijk nog verergerd wordt door een achteruitgang van de economie. “De onzekerheid over de informaticabudgetten zal minstens tijdens de twee jaar van het terugtrekkingsproces blijven voortduren”, stelt hij. Dat is geen goed nieuws voor een sector die vierkant achter het ‘Remain’-kamp stond.

Partner Content