Eind 2014 kon men twijfelen of de overname van Posios door Lightspeed POS wel de beste beslissing was. Studiegenoten Zhong Xu en Jan Hollez hadden Posios in twee jaar internationaal op de kaart gezet, met klanten in meer dan veertig landen. Omdat de kassasoftware voor horecazaken zo aansloeg, had het duo met gemak geld kunnen ophalen voor de verdere groei. Dat was risicovol. Maar zich laten overnemen in zo'n vroeg stadium was dat ook, zeker omdat Lightspeed zich op een andere niche richtte en het hoofdkantoor zes tijdszones weg lag in Montréal.
...

Eind 2014 kon men twijfelen of de overname van Posios door Lightspeed POS wel de beste beslissing was. Studiegenoten Zhong Xu en Jan Hollez hadden Posios in twee jaar internationaal op de kaart gezet, met klanten in meer dan veertig landen. Omdat de kassasoftware voor horecazaken zo aansloeg, had het duo met gemak geld kunnen ophalen voor de verdere groei. Dat was risicovol. Maar zich laten overnemen in zo'n vroeg stadium was dat ook, zeker omdat Lightspeed zich op een andere niche richtte en het hoofdkantoor zes tijdszones weg lag in Montréal.Vaak kwijnen overgenomen softwarebedrijven weg, omdat de ontwikkeling en de verkoop verhuizen en de oprichters eruit stappen. Xu en Hollez zagen het echter niet als een snelle exit en verankerden de activiteiten van Posios in Lightspeed en in België. "Het team in Gent is sinds de overname meer dan verdubbeld tot meer dan vijftig medewerkers", zegt Xu, die samen met Hollez bij Lightspeed verantwoordelijk is voor de horecasoftware, het vroegere Posios dus. "Lightspeed heeft in zeven landen kantoren en daardoor is er nu ook in al die landen een team voor onze software. Zo kunnen we heel snel groeien. Het verst staan we in België. Meer dan 1600 horecazaken zijn bij ons klant, van de vegetarische keten Greenway tot een sterrenrestaurant als Publiek in Gent.""Posios was onze eerste overname in Europa en die gok is zeer goed uitgedraaid", zegt topman Dax Dasilva van Lightspeed. Hij is op rondreis door Europa om onder meer een nieuw platform voor te stellen om on- en offlineverkoop te combineren voor handelszaken. "Met de horecasoftware van Posios mikken we op dezelfde type klanten als met onze systemen voor handelszaken (de oorspronkelijke niche, nvdr): onafhankelijke ondernemers. Zij beseffen dat ze zich kunnen onderscheiden door te werken met tablets of smartphones, en een volledig geïntegreerde webshop te hebben. Grote ketens hebben meer middelen, maar kunnen nieuwe software vaak moeilijk koppelen aan hun bestaande systemen. Die missing links zorgen vaak voor een minder vlekkeloze ervaring voor de klant.""Eigenlijk is Lightspeed al vier keer herboren als een compleet ander bedrijf. Eerst lag de focus op een gebruiksvriendelijk kassasysteem voor desktopcomputers. Daarna kwam bestellen, afrekenen en betalen via smartphones en tablets. In een derde fase werden die systemen gekoppeld aan de cloud, waardoor de bestellingen en de voorraden gemakkelijk kunnen worden gecentraliseerd en geanalyseerd (welke gerechten populair zijn bijvoorbeeld, nvdr). En nu is er in de retail de verschuiving naar omnichannel: de klant kan vlekkeloos overschakelen van het online- naar het offlineverkoopskanaal. Dat was niet het masterplan toen ik elf jaar geleden begon, we luisteren gewoon heel goed naar onze klanten. En zoals gezegd, de zin voor innovatie bij kleine bedrijven wordt onderschat."Lightspeed POS geeft zijn omzet niet vrij. Het verwerkt op jaarbasis voor 15 miljard dollar transacties en telt 40.000 klanten in meer dan 100 landen. Dasilva wil dat het bedrijf, dat al 126 miljoen dollar ophaalde bij durfkapitaalfondsen, binnen de twee jaar rijp is voor een beursgang: "Er zijn nog andere mogelijkheden, maar een beursnotering is een mooi doel op zich omdat het ons zou verplichten te groeien en onze positie te versterken als een aanbieder van innovatieve software voor handels- en horecazaken. Nu investeren we al onze winst weer in de groei. Tegen dan moet ook onze winstgevendheid rijp zijn voor een beursgang."Lightspeed is software-as-a-service. Klanten kiezen een abonnementsformule in plaats van eenmalig een licentie te betalen. Dan is het belangrijk ook de kosten onder de controle te houden om nieuwe gebruikers te werven. Het is een duurzaam model als de acquisitiekosten snel kunnen worden terugverdiend. "We groeien snel en op een gezonde manier", zegt Dasilva. "Mondreclame werkt zeer goed voor ons. Daarnaast doen we ook aan onlinemarketing, maar we letten er goed op dat het in evenwicht is met ons businessmodel. We richten ons op kleine- en middelgrote bedrijven en dus ook op dergelijke budgetten. Dan moet je daar in de marketing rekening mee houden. We hebben ook een een twintigtal whitepapers op onze website, bijvoorbeeld over hoe men het beste de voorraad van een restaurant beheert. Die papers zijn gratis na de registratie via e-mail. Dat is onze voornaamste bron van potentiële klanten. We houden ons niet bezig met ondernemers ongevraagd op te bellen, dat is contraproductief."