Laundry Day, We Can Dance, Rock Werchter, Graspop en Dour, en kleine en grote muziekfestivals in Europa, Amerika en Azië, allemaal maken ze gebruik van de polsbandjes van de Antwerpse start-up PlayPass. Het bedrijf werd opgericht in 2012 door David De Wever en Dale Hofkens, en commercialiseert zijn technologie sinds 2013. Met de polsbandjes en de daaraan gekoppelde technologische snufjes kunnen festivalorganisatoren vier zaken doen. De bandjes geven de bezoekers toegang tot het festivalterrein, maar die kunnen er ook cashloos mee betalen door geld op hun bandje te laden via hun bankkaart, kredietkaart of PayPal. Een portefeuille hebben ze dan niet meer nodig, en festivals hebben geen problemen meer met valse drankjetons.
...

Laundry Day, We Can Dance, Rock Werchter, Graspop en Dour, en kleine en grote muziekfestivals in Europa, Amerika en Azië, allemaal maken ze gebruik van de polsbandjes van de Antwerpse start-up PlayPass. Het bedrijf werd opgericht in 2012 door David De Wever en Dale Hofkens, en commercialiseert zijn technologie sinds 2013. Met de polsbandjes en de daaraan gekoppelde technologische snufjes kunnen festivalorganisatoren vier zaken doen. De bandjes geven de bezoekers toegang tot het festivalterrein, maar die kunnen er ook cashloos mee betalen door geld op hun bandje te laden via hun bankkaart, kredietkaart of PayPal. Een portefeuille hebben ze dan niet meer nodig, en festivals hebben geen problemen meer met valse drankjetons. Festivalorganisatoren kunnen de bandjes ook gebruiken om artiesten, leveranciers en vrijwilligers gratis toegang te geven tot bepaalde zones. Tot slot kunnen ze de digitale gegevens die de transacties opleveren gebruiken om hun festival efficiënter te maken. Als ze vaststellen dat er een toeloop naar bepaalde bars is, kunnen de organisatoren zo voor extra mankracht zorgen, ze kunnen bars sluiten wanneer er weinig wordt verkocht, of op tijd hun voorraad aanvullen zodat een drukke bar nooit uitverkocht raakt. De meeste organisatoren beginnen de marketingtoepassingen van de technologie nog maar pas te ontdekken. "Op veel evenementen verkochten de organisatoren tickets, maar wisten ze niet wie er uiteindelijk kwam, omdat één persoon tickets voor drie mensen kon kopen", zegt CEO David De Wever. "Nu is het mogelijk dat ticket te registreren in ons platform, het te verbinden met Facebook en daar een aantal voordelen aan te koppelen, zoals kortingen op merchandising. De organisator krijgt door die merkactivering veel meer data over wie naar zijn festival komt." Om te voorkomen dat het hele systeem voor het cashloos betalen op apegapen ligt als de internetverbinding op het festivalterrein wegvalt of niet sterk genoeg is, gebruikte PlayPass de RFID-technologie. Die kan kleine toestellen met elkaar verbinden met radiogolven. "Het is het Proton-model", zegt De Wever. "Dat betekent dat we op de chip zelf schrijven. Eigenlijk heb je geen wifinetwerk meer nodig zodra er een bedrag op de chip geladen is. Natuurlijk willen we zo veel mogelijk online zijn, maar als je tot meer dan een miljoen transacties verwerkt, moet je dat snel kunnen doen zonder afhankelijk te zijn van een netwerkverbinding." PlayPass richt zich nu vooral op de markt van muziekfestivals, maar de toepassing is bruikbaar in elk gesloten systeem. Ook voetbalclub KV Mechelen is klant voor de betalingen van eten en drank in het stadion. "Elke gesloten omgeving kan de technologie gebruiken", zegt De Wever. "Denk aan universiteiten, vakantieparken, attractieparken, hotels en campings. We hebben een kleine test lopen in Afrika voor microbetalingen. Afrika is een gigantische markt, waar honderden miljoenen mensen geen toegang hebben tot de klassieke banken. We doen een test in Burkina Faso met een Frans bedrijf voor de betaling van water in dorpen." België is de thuismarkt van PlayPass, maar het bedrijf was van meet af aan internationaal actief. In 2016 had het klanten in dertien landen, vooral in Europa, Latijns-Amerika en Azië. "We hebben nu ook onze eerste projecten in Australië en Afrika. Latijns-Amerika is een belangrijke markt voor ons. De voorbije zes maanden deden we vijftien projecten in Chili en Mexico. In Mexico doen we een deel van de formule 1." Die internationale groei moet wel, want de concurrentie is stevig (zie kader). Het Antwerpse bedrijf haalde voorlopig 3 miljoen euro aan risicokapitaal op en bereidt een nieuwe kapitaalronde voor die tussen 5 à 10 miljoen euro moet opleveren. Behalve de oprichters investeerden twee businessangels van het eerste uur in de Antwerpse cvba, maar de grootse investering, 2 miljoen euro, kwam in 2015 van de Zwitserse beursgenoteerde holding Sandpiper Digital Payments. Die richt zich op investeringen in bedrijven die actief zijn in digitale toegangscontrole en cashloos betalen. Tegelijk trok PlayPass ook zogenoemd slim geld aan door met Ron Schuermans een businessangel aan te trekken die actief werd in het management als financieel directeur. PlayPass heeft 30 medewerkers, van wie 22 werken in het hoofdkantoor in het Antwerpse StartupVillage. De rest werkt in het buitenland. De omzet stijgt naar eigen schatting van 2,5 miljoen in 2016 tot 4 miljoen dit jaar. PlayPass rekent 1 tot 3 euro per eventbezoeker aan, afhankelijk van het aantal toepassingen dat de organisator betaalt en het aantal mensen dat naar het festival komt. "Sinds eind 2016 zijn we ook gestart met licenties, vooral voor ticketingbedrijven in andere landen", zegt De Wever. "Dat is een totaal andere aanpak. Zo'n bedrijf koopt dan zelf hardware, volgt een opleiding en legt een laagje software op ons platform. Ze betalen een bedrag per geactiveerde bezoeker." "In 2018 zouden we break-even kunnen draaien, maar de vraag is of we dat willen. We willen het nummer één van de wereld worden en dan moeten we blijven investeren in nieuwe landen, mensen en softwareontwikkeling. Eind 2017 of begin 2018 zouden we een kantoor willen openen in de Verenigde Staten."