Vorig jaar verkocht Metro Group zijn warenhuispoot Galeria Kaufhof, in België bekend als Galeria Inno. Daardoor bleven bij de machtige Duitse retailholding nog twee activiteiten over die samen goed zijn voor een jaaromzet 59 miljard euro: de verkoop van voeding en alledaagse producten bij Metro (in België ook actief met Makro) en Real enerzijds, en de elektronicaketens Media Markt en Saturn anderzijds. Maar verder hebben ze weinig met elkaar te maken. Het is de bedoeling er twee onafhankelijke, beursgenoteerde bedrijven van te maken. Als aparte bedrijven zouden beide een nog meer onafhankelijke koers kunnen varen en ook kans maken op een betere beurswaardering. Zeker dat laatste is een argument om de aandeelhouders te paaien, want het aandeel van Metro Group presteert s...

Vorig jaar verkocht Metro Group zijn warenhuispoot Galeria Kaufhof, in België bekend als Galeria Inno. Daardoor bleven bij de machtige Duitse retailholding nog twee activiteiten over die samen goed zijn voor een jaaromzet 59 miljard euro: de verkoop van voeding en alledaagse producten bij Metro (in België ook actief met Makro) en Real enerzijds, en de elektronicaketens Media Markt en Saturn anderzijds. Maar verder hebben ze weinig met elkaar te maken. Het is de bedoeling er twee onafhankelijke, beursgenoteerde bedrijven van te maken. Als aparte bedrijven zouden beide een nog meer onafhankelijke koers kunnen varen en ook kans maken op een betere beurswaardering. Zeker dat laatste is een argument om de aandeelhouders te paaien, want het aandeel van Metro Group presteert sinds de financiële crisis ondermaats.De belangrijkste aandeelhouders van Metro Group, onder wie de stichtende families, zijn volgens The Financial Times voor de operatie. De finale beslissing komt er in 2017 op een buitengewone aandeelhoudersvergadering. Als alles in de juiste plooien valt, krijgt Olaf Koch, de topman van Metro Group, de voedingsactiviteiten toegewezen. Pieter Haas moet dan de verzelfstandigde elektronicapoot Media-Saturn leiden. Dat is het kleinere stuk, maar nog altijd een gigantisch bedrijf met 21,7 miljard euro omzet, 1007 vestigingen en 57.000 medewerkers.Haas is een logische keuze. Metro Group heeft de Nederlander in januari nog gepromoveerd tot topman van de elektronica-activiteiten. Het is de zoveelste promotie op rij voor Haas bij Media-Saturn. Van 2001 tot 2008 oefende hij al topfuncties uit bij Media-Saturn Nederland. Nadien trok hij naar de hoofdzetel in het Duitse Ingolstadt om operationeel directeur te worden en de onlineactiviteiten voor de hele groep aan te sturen. In 2013 plukte Koch hem voor anderhalf jaar weg om in het hoogste managementcomité van moederbedrijf Metro Group te zitten. In die functie volgde hij de strategie van Media-Saturn op. Van Koch moest hij ook de onlineactiviteiten en het IT-beleid van de hele holding overzien. In mei 2014 kreeg Haas een operationele rol in Media-Saturn en werd hij benoemd tot co-CEO. Hij werd toen al gezien als dé topman van Media-Saturn. In het verzelfstandigde Media-Saturn heeft Haas niet helemaal vrij spel. Ongeveer 20 procent van het bedrijf blijft in handen van de Erich Kellerhals, de 76-jarige stichter van Media Markt. Kellerhals heeft laten weten dat hij akte heeft genomen van de beslissing, maar laat verder niet in zijn kaarten kijken. Hij heeft in het verleden tevergeefs geprobeerd Haas af te zetten, andere koppen moesten wel rollen. Beide heren hebben elkaar ook al jaren niet meer uitgebreid gesproken, ondanks toenaderingspogingen van Haas. Bij de opslorping door Metro Group in de jaren negentig onderhandelde Kellerhals een aantal vetorechten op het niveau van Media-Saturn. Maar Metro Group en Kellerhals discussiëren en procederen al van in het begin over wat die precies inhouden. Kellerhals interpreteert het zeer ruim. Hij wil het allerlaatste woord over alle belangrijke strategische beslissingen. De onlinestrategie, het stokpaardje van Haas, is een doorn in het oog van Kellerhals. De oprichter van Media Markt vindt dat de keten zijn roots ermee verloochent en moet blijven focussen op zijn stenen winkels. E-commerce brengt niet genoeg op en is niet de oplossing voor de stagnerende omzet van Media-Saturn.Haas denkt net het omgekeerde en de cijfers geven hem voorlopig gelijk. Media Markt heeft in haar voornaamste regio's e-commerceactiviteiten uitgerold en groeit weer. "Pieter Haas maakt niet enkel met zijn strategische inzicht het verschil", vindt Sven Degezelle, topman van Media-Saturn België. "Hij is enorm energiek en dat straalt af op het bedrijf. De jongste jaren heeft hij enorm veel dingen in beweging gezet, zodat er nu een optimale wisselwerking tussen online en offline is."