Orange ondergaat dit jaar een ware transformatie. Niet alleen wijzigde de merknaam, het bedrijf (her)lanceerde zich ook op de markt van digitale televisie en profileert zich op die manier volop als convergente speler, waarbij de klant terecht kan voor al zijn telecomproducten. Bovendien werd het directiecomité grondig dooreengeschud.

Het bedrijf lijkt de wijzigingen goed te doorstaan. Financieel kan Orange goeie resultaten voorleggen. Winst en omzet lagen in het derde kwartaal iets boven de analistenverwachtingen. De groep verhoogt ook zijn prognose voor de geherformuleerde ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) in 2016 met 10 miljoen euro en gaat nu uit van een geherformuleerde ebitda van 280 à 300 miljoen euro (inclusief 15 miljoen euro kabelkosten).

Digitale televisie

Met zijn in maart gelanceerde aanbod van internet en digitale televisie trok Orange inmiddels al 17.600 klanten aan. "We zijn vrij goed gestart en de klanten zijn tevreden over het product", klopt Trabbia zich op de borst. "Het zijn bemoedigende signalen. Op korte termijn willen we 5 procent marktaandeel veroveren en op middellange termijn moet 10 procent mogelijk zijn."

Telenet en Proximus halen ondertussen de grote kanonnen boven. Met respectievelijk Wigo en Tuttimus lanceerden ze dit jaar productbundels met alle toeters en bellen. Trabbia blijft er rustig onder. "Het zijn kwalitatief goede producten, maar wij zijn circa 20 euro goedkoper."

De nadruk ligt bij Proximus en Telenet sterk op content, met extra tv-bundels en een ruim sportaanbod. "We zijn ons bewust van het belang van content", reageert Trabbia. "Ons aanbod is sterk. We hebben zeventig kanalen en de klant kan bij ons kijken naar zenders die bij Telenet en Proximus betalend zijn."

Overname Groupama

Ondertussen heeft moederbedrijf Orange de overname van de financiële groep Groupama afgerond. In de eerste helft van volgend jaar wil de telecomgigant in Frankrijk bankdiensten beginnen aanbieden. Ook in België zijn daar plannen voor. "We gaan de stappen in Frankrijk van dichtbij opvolgen, maar er is nog geen tijdslijn voor een lancering buiten Frankrijk. Vergeet niet dat het voor een telecombedrijf erg innovatief is om bankdiensten op te starten."

Trabbia staat ondertussen bijna twee maanden aan het hoofd van Orange in België. De Fransman is met zijn gezin naar Brussel verhuisd en heeft het naar zijn zin. "Het land laat een goeie indruk na. Ik ben blij om in België te zijn." Het is hem opgevallen dat ons land sterk multicultureel is. En dat het beleid "gecompliceerd lijkt, maar toch niet inefficiënt is". (Belga/NS)

Orange ondergaat dit jaar een ware transformatie. Niet alleen wijzigde de merknaam, het bedrijf (her)lanceerde zich ook op de markt van digitale televisie en profileert zich op die manier volop als convergente speler, waarbij de klant terecht kan voor al zijn telecomproducten. Bovendien werd het directiecomité grondig dooreengeschud.Het bedrijf lijkt de wijzigingen goed te doorstaan. Financieel kan Orange goeie resultaten voorleggen. Winst en omzet lagen in het derde kwartaal iets boven de analistenverwachtingen. De groep verhoogt ook zijn prognose voor de geherformuleerde ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) in 2016 met 10 miljoen euro en gaat nu uit van een geherformuleerde ebitda van 280 à 300 miljoen euro (inclusief 15 miljoen euro kabelkosten). Met zijn in maart gelanceerde aanbod van internet en digitale televisie trok Orange inmiddels al 17.600 klanten aan. "We zijn vrij goed gestart en de klanten zijn tevreden over het product", klopt Trabbia zich op de borst. "Het zijn bemoedigende signalen. Op korte termijn willen we 5 procent marktaandeel veroveren en op middellange termijn moet 10 procent mogelijk zijn."Telenet en Proximus halen ondertussen de grote kanonnen boven. Met respectievelijk Wigo en Tuttimus lanceerden ze dit jaar productbundels met alle toeters en bellen. Trabbia blijft er rustig onder. "Het zijn kwalitatief goede producten, maar wij zijn circa 20 euro goedkoper." De nadruk ligt bij Proximus en Telenet sterk op content, met extra tv-bundels en een ruim sportaanbod. "We zijn ons bewust van het belang van content", reageert Trabbia. "Ons aanbod is sterk. We hebben zeventig kanalen en de klant kan bij ons kijken naar zenders die bij Telenet en Proximus betalend zijn."Ondertussen heeft moederbedrijf Orange de overname van de financiële groep Groupama afgerond. In de eerste helft van volgend jaar wil de telecomgigant in Frankrijk bankdiensten beginnen aanbieden. Ook in België zijn daar plannen voor. "We gaan de stappen in Frankrijk van dichtbij opvolgen, maar er is nog geen tijdslijn voor een lancering buiten Frankrijk. Vergeet niet dat het voor een telecombedrijf erg innovatief is om bankdiensten op te starten."Trabbia staat ondertussen bijna twee maanden aan het hoofd van Orange in België. De Fransman is met zijn gezin naar Brussel verhuisd en heeft het naar zijn zin. "Het land laat een goeie indruk na. Ik ben blij om in België te zijn." Het is hem opgevallen dat ons land sterk multicultureel is. En dat het beleid "gecompliceerd lijkt, maar toch niet inefficiënt is". (Belga/NS)