Het allereerste idee voor een start-up overleeft nooit ongeschonden de eerste kennismaking met de realiteit. Ook Intuo heeft zijn strategie moeten wijzigen en plukt daar nu de vruchten van. Het voorbije jaar ging de omzet bijna maal drie, naar 1,1 miljoen euro, dankzij een andere focus. Het huidige Intuo is eigenlijk versie 3.0 van een idee (zie kader Derde versie, goede versie).
...

Het allereerste idee voor een start-up overleeft nooit ongeschonden de eerste kennismaking met de realiteit. Ook Intuo heeft zijn strategie moeten wijzigen en plukt daar nu de vruchten van. Het voorbije jaar ging de omzet bijna maal drie, naar 1,1 miljoen euro, dankzij een andere focus. Het huidige Intuo is eigenlijk versie 3.0 van een idee (zie kader Derde versie, goede versie). "Intuo evolueerde van een leersysteem naar een bredere oplossing voor organisaties om medewerkers beter te coachen en de betrokkenheid te verhogen, waardoor het bedrijf beter presteert", zegt CEO en medeoprichter Tim Clauwaert. "Het is een soort digitale coach die via de smartphone altijd in je broekzak zit. Dat zorgt voor een meer individuele en meer permanente begeleiding. Tegelijk kun je er ook feedback mee krijgen én geven. Het moet tweerichtingsverkeer zijn." Intuo heeft klanten in België, Nederland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. 2018 moet het jaar worden van een verdere internationale expansie. Het heeft al via de ondernemersorganisatie Belcham in New York een uitvalsbasis en in Utrecht komt nu het eerste volwaardige buitenlandse kantoor. "Nederland is een interessante markt", zegt Clauwaert. "We hebben daar al twee belangrijke klanten. Er zijn meer early adopters, bedrijven die graag met nieuwe oplossingen zoals die van Intuo aan de slag willen gaan. ' Talent enablement', zoals dat in hr-jargon heet, is nog niet in alle bedrijven doorgedrongen. Daarom hebben we ons vanaf het begin niet tot België beperkt, maar ons wereldwijd gepositioneerd, om zo veel mogelijk early adopters klant te kunnen maken. De focus voor de expansie ligt op het Verenigd Koninkrijk en Nederland. We hebben daarom ook een samenwerking afgesloten met Human Capital Group (HCG). In Nederland is het een van de grootste spelers in advies voor hr-management. Het zal onze technologie invoeren bij zijn klanten." Ondanks een sterke Nederlandse partner en de goede bereikbaarheid vanuit de Gentse hoofdzetel vindt Clauwaert een lokaal kantoor noodzakelijk. "Het cultuur- en taalverschil tussen Vlamingen en Nederlanders zit vaak in kleine dingen. Ons platform moet daar aangepast aan zijn. De vinger aan de pols houden is niet de enige reden voor een lokaal kantoor. We hebben een klassiek SaaS-businessmodel (Software-as-a-service, abonnementsformule, nvdr) en in theorie zouden we de verkoop volledig online kunnen afhandelen. Nu is nog een klassieker verkoopproces nodig, met redelijk wat persoonlijk contact. Mensen willen vaak extra uitleg bij onze oplossingen. Later kan dat misschien meer geautomatiseerd worden." "We focussen op bedrijven met tussen de 50 en de 2000 medewerkers", vervolgt Clauwaert. "Een gebrek aan budget houdt kleinere bedrijven vaak tegen. Bij grotere bedrijven moeten we door de hele hiërarchie heen. Bij middelgrote bedrijven gaat de verkoopcyclus sneller. Ik denk dat het gemiddeld drie tot vijf maanden duurt om een klant te laten tekenen. Er zitten ook veel contracten bij die op één maand beklonken waren." "Onze klanten komen uit de meest uiteenlopende sectoren en zijn vaak jonge bedrijven zoals Mobile Vikings. Dat was overigens onze eerste klant", zegt de CEO. "We zien ook dat consultancybedrijven en agentschappen gespecialiseerd in professional staffing veel interesse hebben in onze tool. Zij detacheren vaak mensen voor langere tijd bij andere bedrijven en zoeken naar tools zoals Intuo. Het is een aandachtspunt voor hen om de relaties met hun medewerkers niet te laten verwateren. Daarnaast willen zij ook de persoonlijke ontwikkeling van die vaak jonge talenten faciliteren." Intuo moet opboksen tegen hr-pakketten van SAP, IBM, Oracle en andere IT-giganten. Maar volgens Clauwaert kan Intuo zich voldoende onderscheiden. "Die traditionele hr-software draait nog vooral rond de jaarlijkse evaluatie. Naast het meten van de betrokkenheid van medewerkers, maakt ons platform een meer permanente en betere feedback mogelijk in beide richtingen. We willen daarbij inspelen op een omslag in het hr-beleid van bedrijven. Zaken zoals feedback kwamen vroeger vooral van bovenaf. Inspraak hebben wordt steeds belangrijker, vooral omdat bedrijven steeds meer de noodzaak inzien om iedereen op dezelfde lijn te krijgen." Voor de internationale expansie en de verdere ontwikkeling en commercialisering van het platform denkt Intuo voorlopig niet aan een nieuwe kapitaalronde. In 2016 haalde het 850.000 euro op bij Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en enkele businessangels. "Door de sterke omzetgroei kunnen we onze plannen volledig financieren met eigen middelen", vertelt Clauwaert. "We willen ons niet laten afleiden en zo veel mogelijk focussen op de groei van Intuo."