Toen de Ier John Collison, die Stripe oprichtte samen met zijn broer Patrick, als tiener een internetbedrijfje startte, was hij geschokt toen hij ontdekte hoe moeilijk het betalingsproces was. "Het moeilijkste was niet beslissen wat het product zou zijn, de code schrijven of klanten aantrekken, maar wel geld aanvaarden van mensen", zei John Collison bij de lancering in Amsterdam. "Het is een klassiek probleem dat kopers in webwinkels vaak afhaken omdat ze het betalingsproces te omslachtig vinden. Nu gebruiken e-commercebedrijven vaak de diensten van PayPal, Bancontact of In...

Toen de Ier John Collison, die Stripe oprichtte samen met zijn broer Patrick, als tiener een internetbedrijfje startte, was hij geschokt toen hij ontdekte hoe moeilijk het betalingsproces was. "Het moeilijkste was niet beslissen wat het product zou zijn, de code schrijven of klanten aantrekken, maar wel geld aanvaarden van mensen", zei John Collison bij de lancering in Amsterdam. "Het is een klassiek probleem dat kopers in webwinkels vaak afhaken omdat ze het betalingsproces te omslachtig vinden. Nu gebruiken e-commercebedrijven vaak de diensten van PayPal, Bancontact of Ingenico voor onlinebetalingen. "Wij focussen op een snelle opstart en op het voor online bedrijven makkelijk te maken te starten", zegt Collison. "Voor de Belgische markt betekent dat dat wie intekent op Stripe onmiddellijk de api's, de software, krijgt om kredietkaarten, Bancontact of Sepa te aanvaarden. Je hoeft geen papierwerk te doen, het werkt onmiddellijk."Stripe richt zich enkel tot e-commercebedrijven en vindt dat hun bedrijfsbeheer heel wat moeilijker is dan bij klassieke bedrijven. Om dat uit te leggen, gebruikt John Collison de voorbeelden van twee Belgische bedrijven die de software van Stripe al uittestten voor de officiële lancering. Het Gentse Teamleader, dat een softwaredienst aanbiedt voor klantenbeheer, facturatie en projectplanning, is voor Collison een goed voorbeeld van hoe softwaredienstenbedrijven die met abonnementen werken, Stripe kunnen gebruiken. "Je hebt klanten en elk van hen betaalt zijn maandelijkse bedrag. Je moet bijhouden wie hoeveel van de dienst gebruikt en hen de factuur sturen. Stripe levert de software voor de facturatie van een abonnementsdienst." Bsit, waar babysitters en ouders op zoek naar een babysit elkaar vinden, is dan weer een goed voorbeeld van een marktplaats. "Er zijn heel veel zulke marktplaatsbedrijven op komst. Je geld aanvaarden in plaats van iemand anders, opvolgen wie nog geld moet krijgen, rekening houden met reguleringen, dat is heel wat werk. Bsit kan focussen op meer babysitters zoeken, terwijl wij het deel waarbij je geld moet beheren voor andere mensen voor onze rekening nemen."De Ierse broers Collison onderbraken hun studies in de Verenigde Staten om er in 2011 Stripe te lanceren. Met de Benelux erbij is het bedrijf nu aanwezig in zeventien landen. Het Europese hoofdkwartier is gevestigd in Dublin. De start-up haalde 440 miljoen euro risicokapitaal op, een oorlogskas die het gebruikt voor zijn wereldwijde expansie. Omzetcijfers geeft het bedrijf niet. Hoeveel Stripe verdient aan de transacties in de webwinkels van zijn klanten hangt af van de betalingsmethode. Voor betalingen met Europese kredietkaarten geldt een commissie van 1,4 procent plus 0,25 euro per succesvolle transactie. Stripe heeft wereldwijd 700 werknemers en onder meer grote bedrijven als Twitter, Kickstarter en Salesforce behoren tot het klantenbestand.