Online supermarkten groeien

Online boodschappen bestellen is al enkele jaren aan een opmars bezig, maar supermarktketens moeten logistieke en organisatorische obstakels overwinnen om de services rendabel te maken.

Bytes en bakstenen”, zo vatte Philip Clarke, de topman van Tesco, de nieuwe strategie van de Britse supermarktketen samen. Ook in ons land is online boodschappen bestellen al enkele jaren aan een opmars bezig, maar supermarktketens moeten logistieke en organisatorische obstakels overwinnen om de services rendabel te maken.

“Tesco, het nummer drie van de wereld, staat in zijn thuismarkt zwaar onder druk en schuift in zijn investeringsprogramma van 1,5 miljard euro. De keten opent minder nieuwe winkels en de vrijgekomen middelen, bijna 250 miljoen euro, worden in de onlineactiviteiten gepompt. Tesco breidt het onlineaanbod uit met nieuwe producten, vooral niet-kruidenierswaren. Daarnaast wordt het aantal afhaalpunten voor onlinebestellingen van de klassieke boodschappen vergroot.

De grootste drie ketens in België – Colruyt, Delhaize en Carrefour – werken al jaren met afhaalformules. Het is moeilijk in te schatten hoe succesvol die zijn, maar ze zijn veel populairder dan de leveringen aan huis. Geen van de drie geeft het aandeel van onlinebestellingen in de omzet vrij. Ook de doelstellingen blijven over het algemeen vaag. Waarschijnlijk omdat distributeurs nog volop sleutelen aan de formules.

Ingewikkelde oefening

“Het is een zeer ingewikkelde oefening om dat rendabel te krijgen te krijgen”, zegt Gino Van Ossel, professor van de Vlerick Gent-Leuven Management School. “Meestal is het volume aan bestellingen te klein om een investering in een apart distributiecentrum te rechtvaardigen. Het meest efficiënte model is een bediende die de bestelling samenstelt in de winkel. Maar dat is dan iemand minder om aan de kassa’s mee te draaien of de rekken te helpen vullen. Als te veel personeel voor die bestellingen moet worden ingezet, dreigt de dienstverlening in het gedrang te komen. Als het volume in een regio toch groot genoeg is, komt er vaak een apart, klein distributiecentrum. Colruyt heeft sinds kort zo’n gespecialiseerd verdeelcentrum in de buurt van Zaventem.”

“Het is een test. Het overgrote deel wordt nog in de winkel samengesteld”, zegt Pieter Ceuleers, die verantwoordelijk is voor de Collect & Go-service bij Colruyt. “We zijn nog bezig die service te verbeteren, zowel intern als voor de klant. In de helft van de vestigingen is het mogelijk boodschappen af te halen. Soms kunnen we het nog niet aanbieden omdat er plaatsgebrek is in en rond de winkels. We bekijken ook de mogelijkheid om met losse afhaalpunten te werken.”

Winkelnetwerk bepaalt groei

“De service is populair bij tweeverdieners en gezinnen met jonge kinderen”, vertelt Roel Dekelver van Delhaize België. “De aankoopbedragen vallen iets groter uit, omdat het voor klanten ook gemakkelijker is om in één keer meer luiers of dranken te bestellen.”

Als het bestelvolume bij de supermarkten toeneemt, dan heeft dat ook bijkomende gevolgen voor de winkels. Wanneer drank meer in bulk besteld wordt, hoeven winkels dat niet meer in grote hoeveelheden uit te stallen. “In de winkel zullen verse producten meer ruimte krijgen of zal er extra assortiment bij komen”, voorspelt Van Ossel. “Als het onlinemodel doorzet, worden de supermarkten kleiner. Hun invulling verandert. Dat wordt wellicht pas werkelijkheid als het bestelvolume bij een winkel goed is voor pakweg 10 procent van de omzet. Zover zijn we in België nog niet, maar Tesco zou in Groot-Brittannië al aan 5 procent zitten.” (S.F.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content