Nieuwe operationeel directeur voor Showpad

PIETERJAN BOUTEN "Dankzij Jason Holmes zullen we meer bandbreedte hebben om na te denken over de langetermijnstrategie." © PN
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Showpad heeft Jason Holmes aangetrokken als operationeel directeur. De intrede van de ervaren marketing- en verkoopsdirecteur moet het Gentse platform voor sales- en marketingteams snel doen groeien.

De aanstelling van Holmes komt op het moment dat Showpad de kaap van de 25 miljoen dollar recurrente omzet aan het ronden is. Tegen het jaareinde wil het Gentse softwarebedrijf naar 30 miljoen. “Onze ambitie is in drie à vier jaar 100 miljoen recurrente omzet te halen”, zegt CEO Pieterjan Bouten. Hij maakte de aanstelling van Holmes als COO woensdag bekend op Showtime, de jaarlijkse conferentie voor klanten en partners van Showpad. “Eind vorig jaar begonnen we te zoeken naar iemand met ervaring in het opschalen van een snelgroeiend softwarebedrijf zoals het onze. Het cv van Jason Holmes is indrukwekkend. Naast zijn hogere kaderfuncties bij de techbedrijven Adobe en Oracle, heeft hij Marketo (gespecialiseerd in marketingtechologie, nvdr) als COO mee naar de beurs gebracht en uitgebouwd tot een snelgroeiende en rendabele speler. Vorig jaar haalde het Amerikaanse fonds Vista Equity Partners Marketo voor 1,79 miljard dollar van de beurs.”

Showpad zit in in een gelijkaardige markt als Marketo en heeft een identiek businessmodel: Software-as-a-service (SaaS), software die wordt verkocht via een abonnementsformule. Holmes heeft daar veel ervaring mee. Hij krijgt bij Showpad dan ook de verantwoordelijkheid over het hele commerciële apparaat. Zijn taak bestaat wel uit veel meer dan het vermarkten van Showpads technologie: “De verkoop is een prioriteit, maar er zijn nog doelen”, zegt Bouten. “Hij heeft ook ervaring met het uitbouwen en structureren van snel en fors uitgebreide teams. Showpad heeft nu 250 medewerkers en voor dit jaar staan er nog 70 vacatures open. Showpad is een marktleider in sales enablement (software om verkoops- en marketingteams te ondersteunen, nvdr). Onze markt is in volle expansie en wij willen de leider blijven.”

Derde uitvalsbasis

Chicago wordt Holmes’ thuisbasis. Showpad zal er een kantoor openen. Dat wordt de derde uitvalsbasis in de Verenigde Staten, naast San Francisco en Portland. “Chicago is een aangename stad en trekt ook veel talent aan. De concurrentie om goed personeel is er net iets minder hard dan aan de Westkust. Zeker technische profielen zijn in San Francisco zo goed als onbetaalbaar geworden en ook moeilijk te houden. We hebben eind vorig jaar ook beslist de ontwikkeling van de technologie en het product in Gent verder uit te bouwen en niet meer deels in San Francisco, door de hoge loonkosten in de Verenigde Staten. De terugkeer van Louis Jonckheere was een rechtstreeks gevolg van deze strategische beslissing.”

Jonckheere is Boutens medeoprichter en combineerde de voorbije jaren de productontwikkeling met het aansturen van de Amerikaanse afdeling. “Louis is nu chief product officer”, vertelt Bouten. “De titels zijn misschien wat veranderd, maar alle belangrijke beslissingen nemen we nog altijd samen. De komst van Jason Holmes verandert daar weinig aan. We hebben de intentie de volgende jaren nog nauw betrokken te blijven bij de dagelijkse leiding van het bedrijf. Dankzij Jason, die zich volledig zal concentreren op het commerciële, zullen we meer bandbreedte hebben om na te denken over de langetermijnstrategie en kunnen we ook wat meer tijd spenderen bij klanten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content