Medialaan maakte geen prijs bekend toen het op 19 november de overname van de Belgische activiteiten van Mobile Vikings aankondigde. John Strand, wiens consultancybureau de markt van de mobiele virtuele operatoren (mvno, zonder eigen netwerk dus) van nabij volgt, denkt dat de prijs ongeveer één keer de omzet moet zijn. Medialaan zou met andere woorden per Viking-lid ongeveer twaalf keer de gemiddelde opbrengst per maand betalen.
...

Medialaan maakte geen prijs bekend toen het op 19 november de overname van de Belgische activiteiten van Mobile Vikings aankondigde. John Strand, wiens consultancybureau de markt van de mobiele virtuele operatoren (mvno, zonder eigen netwerk dus) van nabij volgt, denkt dat de prijs ongeveer één keer de omzet moet zijn. Medialaan zou met andere woorden per Viking-lid ongeveer twaalf keer de gemiddelde opbrengst per maand betalen. Strand verwijst daarvoor naar de Deense overnames van CBB door Sonofon en van Telmore door TDC, beiden in 2003. Die twee waren disruptieve spelers zoals Mobile Vikings en gingen van de hand tegen ongeveer hun omzet. Maar die transacties zijn meer dan elf jaar oud. De overname van Onfone door TDC, een derde vergelijkingspunt, dateert van 2011. Daar was de prijs eerder 1,5 keer de omzet.Consultant Arun Dehiri, bestuurder van de website MVNO Dynamics, heeft eerstehandservaring met de verkoop van mvno's. Volgens hem halen prepaid mvno's, zoals Mobile Vikings, doorgaans waarderingen van 1 tot 1,2 keer de jaarlijkse omzet. Mvno's met abonnementen gaan voor 1,3 tot 2 keer de omzet van de hand, afhankelijk van de contractlengte en de terugbetaling van de toestelsubsidies. Aangezien CEO Frank Bekkers van Mobile Vikings op een persconferentie in mei zei dat het verloop onder zijn leden "spectaculair laag" was en "lager dan bij de postpaidoplossingen", ligt de prijs waarschijnlijk eerder in de richting van de 1,2 keer de omzet. VikingCo, de juridische entiteit die de dienst uitbaat, publiceert geen omzetcijfer. Zijn website geeft wel aan dat de 15 euro per maand formule _ 12,4 euro zonder btw _ de meest populaire is. Bovendien zei Frank Bekkers in juni 2014 dat in 2013 de omzet van Mobile Vikings in retail 24,4 miljoen was. Met pakweg 171.000 leden gemiddeld in 2013 komt dat op 11,9 euro per klant per maand. Met 240.000 leden, het aantal dat Medialaan nu opgeeft, komt de omzet van Mobile Vikings op jaarbasis dan uit op 34,3 miljoen (11,9 euro per lid per maand) tot 35,7 miljoen (12,4 euro per maand). Tegen 1,2 keer de omzet geeft dat waarderingen tussen 41 en 43 miljoen, tegen 1,3 keer gaat het om 44 tot 46 miljoen. Ter vergelijking: Proximus kreeg in 2013 gemiddeld 13,1 euro per maand van zijn prepaidklanten, Mobistar 14,99. In 2014 daalde dat tot 11,9, respectievelijk 14,2 euro. In het jongste kwartaal was het 10,4 euro voor Proximus, met 12,7 voor Mobistar.De helft van de overnamesom gaat naar de investeerders en het management, vooral CEO Frank Bekkers en CFO Koen Desmedt. De andere helft gaat naar Base Company/KPN. Het personeel pikt een graantje mee. In 2012 had Mobile Vikings 600.000 warrants uitgegeven. 94 procent van het personeel had daarop ingetekend, zeiden Frank Bekkers en Chief Viking Hans Similon in mei. Met 10.403.894 aandelen (warrants meegerekend) komen onze schattingen uit op 3,95 tot 4,46 euro per aandeel. Geen van de betrokken partijen die we contacteerden wou commentaar geven op deze berekeningen. De overname van de Belgische Mobile Vikings-activiteiten hangt af van de geplande acquisitie van Base door Liberty Global/Telenet, die op haar beurt de goedkeuring van de Europese commissaris voor de Mededinging moet krijgen.