"Er is nog te veel angst voor e-commerce bij de lokale kleinhandelaars. Toch kan de sector de internetverkoop niet negeren. Veel taxichauffeurs dachten dat er hen niets kon gebeuren, en opeens kwam Uber de markt op zijn kop zetten", zei Karel Van Eetvelt, de topman van Unizo, in zijn inleidende speech tijdens de nationale lancering van Storesquare in Gent. De ondernemersorganisatie nam het e-commerceplatform voor lokale handelaars eind vorig jaar over, samen met KBC en Roularta. Die laatste is ook de uitgever van Trends en heeft een meerderheidsparticipatie in Storesquare. Van Eetvelt vertelt hoe Unizo drie jaar geleden partners zocht om een onlinemarktplaats op te starten waar lokale handelaars samen kunnen verkopen aan de consument.
...

"Er is nog te veel angst voor e-commerce bij de lokale kleinhandelaars. Toch kan de sector de internetverkoop niet negeren. Veel taxichauffeurs dachten dat er hen niets kon gebeuren, en opeens kwam Uber de markt op zijn kop zetten", zei Karel Van Eetvelt, de topman van Unizo, in zijn inleidende speech tijdens de nationale lancering van Storesquare in Gent. De ondernemersorganisatie nam het e-commerceplatform voor lokale handelaars eind vorig jaar over, samen met KBC en Roularta. Die laatste is ook de uitgever van Trends en heeft een meerderheidsparticipatie in Storesquare. Van Eetvelt vertelt hoe Unizo drie jaar geleden partners zocht om een onlinemarktplaats op te starten waar lokale handelaars samen kunnen verkopen aan de consument.Unizo leidde onder meer uit cijfers van de handelsfederatie Comeos af dat de Belgische retail zich de kaas van het brood laat eten. Van de 8 miljard euro die de Belg online besteedt, vloeit 5 miljard naar het buitenland, via spelers als Bol.com en Zalando. Tegelijk bleek uit andere studies dat Belgische consumenten liever bij lokale webshops kopen."Volgens een onderzoek bij onze leden doet minder dan 40 procent van de zelfstandige handelaars aan e-commerce", zegt Van Eetvelt. "De meeste lokale kleinhandelaars doen het niet, meestal omdat ze denken dat hun assortiment online niet werkt of bang zijn van de prijsconcurrentie. Die groep moet zich toch durven open te stellen. De prijsdruk is er, ook als hij online afwezig is. En het is nu eenmaal noodzakelijk online actief te zijn. De klant wil op alle kanalen worden bediend. Ik zie dat zeer goed bij mijn dochter: voordat ze in de stad gaat shoppen, heeft ze online al haar huiswerk gemaakt. Wie niet aan e-commerce doet, dreigt de jongere generaties mis te lopen."Uiteindelijk vond Unizo met KBC en Roularta twee partners. Al gauw kwamen ze tot de conclusie dat het beter was een bestaand platform over te nemen en het verder uit te bouwen. Dat werd Storesquare. Karel Van Biervliet en Koen Ovaere hadden tijdens hun Vlerick-studie al het idee voor een e-commerceplatform voor lokale handelaars. E-commerce kon een belangrijke activiteit worden, omdat lokale handelaars vaak een uniek assortiment kunnen combineren met persoonlijke service en advies. In de zomer van 2014 hebben ze Storesquare opgericht. Een goed jaar later verkochten ze het aan Roularta, KBC en Unizo. Van Biervliet en Ovaere zijn er nog altijd actief, maar de operationele eindverantwoordelijkheid ligt nu bij de meerderheidsaandeelhouder Roularta.Voor Roularta was de instap een logische keuze. "We zijn al meer dan vijftig jaar actief als mediapartner van lokale handelaars", zegt Roularta-topman Xavier Bouckaert. "Sinds tien jaar helpen we hen ook met digitale marketing op Google, Facebook en andere kanalen. En nu kunnen we hen een e-commerceoplossing aanbieden."Voor KBC is de deelneming in Storesquare gegroeid vanuit een denkoefening over de impact van de digitalisering op de economie. "Eigenlijk zitten wij als bank in hetzelfde schuitje als de lokale handelaar", zegt Erik Luts. "Ook ons model komt onder druk te staan. Dat gaat niet alleen over de digitalisering van bankdiensten. Heel veel van onze klanten zijn lokale handelaars. Het is dus cruciaal dat de lokale ondernemers ook online succesvol zijn."Het voorbije halfjaar is Storesquare uitvoerig getest in West- en Oost-Vlaanderen. "De prioriteit is nog altijd in heel Vlaanderen een zo goed mogelijk aanbod uit te bouwen", zegt van Biervliet. "Er zijn nu 350 aangesloten handelaars, met West- en Oost-Vlaanderen als zwaartepunt. Tegen eind dit jaar moet Storesquare naar duizend aangesloten handelaars, over heel Vlaanderen. Want het is ook de bedoeling consumenten zo veel mogelijk lokaal te laten kopen."De uitbouw van het aanbod is geen vrijblijvende oefening. "Als de aangesloten handelaar online niks verkoopt, kost het Storesquare ook geld", zegt Van Biervliet. "We moeten er dus alles aan doen dat de aangesloten handelaars online succesvol zijn. Ze betalen bijvoorbeeld een beperkte maandelijkse vergoeding om op het platform te staan, maar Storesquare geeft dubbel zo veel uit aan marketing voor hen. Productfotografie en andere optionele ondersteunende diensten worden tegen kostprijs gefactureerd. Bij de verkoop wordt een percentage afgehouden, maar dat ligt veel lager dan bij de concurrentie en is ook aangepast aan het soort product dat wordt verkocht. De belangen lopen gelijk, anders dan bij concurrerende platformen."