Guillaume Boutin staat sinds een jaar aan het hoofd van de consumentendivisie van Proximus. Het is de ideale gelegenheid om een eerste balans op te maken van de Franse telecom- en mediaspecialist, die ook voor SFR en Canal Plus heeft gewerkt. Guillaume Boutin lanceert een jongerenoffensief met een nieuwe aanbieding waarin onbeperkte berichtendiensten en muziekstreaming zijn inbegrepen. We spreken hem op de weide van Rock Werchter.
...

Guillaume Boutin staat sinds een jaar aan het hoofd van de consumentendivisie van Proximus. Het is de ideale gelegenheid om een eerste balans op te maken van de Franse telecom- en mediaspecialist, die ook voor SFR en Canal Plus heeft gewerkt. Guillaume Boutin lanceert een jongerenoffensief met een nieuwe aanbieding waarin onbeperkte berichtendiensten en muziekstreaming zijn inbegrepen. We spreken hem op de weide van Rock Werchter. GUILLAUME BOUTIN. "We vinden het heel belangrijk jongeren op te zoeken, vooral ook omdat we onze aanbieding Epic lanceren. We mikken op de leeftijdsgroep tot 35 jaar. Ik vind het belangrijk dat we ons merk opfrissen." BOUTIN. "Nee. De fusie van Proximus en Belgacom gebeurde pas twee jaar geleden. We moeten er nu voor zorgen dat Proximus bij jongeren een nog moderner imago krijgt. We moeten hen verrassen. Het product sluit aan op de verwachtingen van de millennials. We hebben applicaties gekozen die beantwoorden aan nagenoeg alle databehoeften van die doelgroep." BOUTIN. "We hebben het gebruik van berichtendiensten en streamingapplicaties op ons netwerk nauwkeurig geanalyseerd. Als dat gebruik verandert, zullen we de applicatielijst aanpassen, zoals we dat ook hebben gedaan met de apps in onze aanbieding Mobilus. Zo hebben we de applicatie Pokémon Go, de hype van vorig jaar, vervangen door Snapchat, dat heel populair is geworden." BOUTIN. "Het was een heel druk jaar. Mijn rol was drievoudig. Ik moest ten eerste het aanbod moderniseren. We hebben BeTV opgenomen in ons televisieaanbod, Epic gelanceerd, aangekondigd dat we de belangrijkste speler in de Belgische e-sport willen zijn, enzovoort. Ten tweede moest ik onze multimerkenstrategie op mij nemen, met Scarlett dat een kritische omvang bereikt en veruit de marktleider is bij consumenten die in de eerste plaats geïnteresseerd zijn in een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ten derde moest ik de digitalisering doordrukken. Bij alles wat we doen, moet gelden: mobile first en digital first." BOUTIN. "Op die manier kunnen we een operator worden die klanten meer aanbiedt dan het versturen van een sms of het ontvangen van een telefoonoproep. Consumenten hebben toegang tot de digitale ervaringen van pure, meestal Amerikaanse internetbedrijven. We moeten anticiperen op hun verwachtingen en niet achter de feiten aan lopen. Proximus is al drie jaar de enige operator in België die Netflix op de televisie aanbiedt. We moeten nu met lokale spelers een aanbod brengen met een even hoge kwaliteit als dat van Netflix." BOUTIN. "We moeten de ervaring van onze televisie en applicaties herzien. We hebben de internetspelers te veel ruimte gegund. We moeten met de hele sector het heft weer in handen nemen. We moeten een nieuw ecosysteem creëren, samen met de lokale zenders." BOUTIN. "In betalende content heeft BeTV een heel mooi aanbod dat niet beschikbaar was voor klanten van Proximus. Ik heb dat rechtgezet. We bieden aan de ene kant traditionele televisie aan, en aan de andere kant Netflix. BeTV zit daar een beetje tussenin." BOUTIN. "Nee, dat is onze rol niet. Er is voldoende kwaliteitsvolle productie in België. En daar zijn vakmensen voor. Wij verenigen de content die de bestaande zenders maken en vergroten het bereik ervan." BOUTIN. "We hebben bijna 350.000 klanten. Met Tuttimus hebben de consumenten veel minder de neiging van operator te veranderen. Onze vaste en mobiele producten zijn erin opgenomen." BOUTIN. "Nee, niet noodzakelijk. Wij willen de juiste aanbieding voor het juiste marktsegment. We mikken met Tuttimus op huishoudens die verschillende apparaten gebruiken. Met Epic mikken we op millennials, die in de eerste plaats mobiele gebruikers zijn en later misschien een uitgebreider aanbod willen. BOUTIN. "Dit jaar zullen we de tarieven niet verhogen." BOUTIN. "We weten niet wat de toekomst brengt, maar dit jaar zijn er geen tariefverhogingen bij Proximus." BOUTIN. "Wij hebben de producten single play, double play, triple play enzovoort. Je kunt dus niet zeggen dat niemand het aanbiedt. Als je als Belgische consument alleen maar internet wilt, dan is dat mogelijk." BOUTIN. "Omdat wij erin slagen hen duidelijk te maken dat het interessant is van verschillende ervaringen te genieten. Een vaste en mobiele klant bij Proximus was volgens mij blij dat hij tijdens de Wereldbeker voetbal de matchen van de Rode Duivels kon volgen met Proximus TV. Dat is niet mogelijk met alleen een internetabonnement." BOUTIN. "Als er een vierde mobiele operator op een kleine markt als België komt, zullen de investeringen ongetwijfeld dalen en zal de gebruikskwaliteit afnemen." BOUTIN. "We zijn niet klaar voor een massale overstap. In Europa ligt het gebruik nog niet op hetzelfde niveau als in een aantal Aziatische steden. We hebben belangstelling voor de technologie en we doen tests. Maar er bestaat geen dringende noodzaak om 5G massaal uit te rollen, aangezien de consument er nog geen behoefte aan heeft."