Doorspoelbare tv-reclame is de minst slechte manier om voldoende tv-programma's van hoge kwaliteit te financieren. Tv-zenders én -kijkers in Vlaanderen kunnen moeilijk leven met die ongemakkelijke waarheid. Een hoorzitting in het Vlaams Parlement over de dalende inkomsten uit tv-reclame en de heisa op sociale media illustreren dat.
...

Doorspoelbare tv-reclame is de minst slechte manier om voldoende tv-programma's van hoge kwaliteit te financieren. Tv-zenders én -kijkers in Vlaanderen kunnen moeilijk leven met die ongemakkelijke waarheid. Een hoorzitting in het Vlaams Parlement over de dalende inkomsten uit tv-reclame en de heisa op sociale media illustreren dat. De populariteit van uitgesteld kijken, en van het doorspoelen van tv-reclame, neemt toe. Dat bedreigt de inkomsten van commerciële zenders. Tijdens de hoorzitting kwam de suggestie het doorspoelen van tv-spotjes bij uitgesteld kijken weer als een betalende optie aan te bieden, zoals het oorspronkelijk was bij de opstart van digitale tv in Vlaanderen. Op sociale media leidde dat tot fel protest. Sommige tv-kijkers zien dan nog liever dat de commerciële zenders reclamevrije kanalen of streaming tegen betaling opstarten. Zenders zullen moeten leven met gratis, en eventueel beperkt, doorspoelen; kijkers met storende reclame-onderbrekingen. Reclame doorspoelen enkel nog tegen betaling aanbieden, is de beste manier om minder naar de Vlaamse zenders te laten kijken en de Vlaming nog meer naar YouTube en betalende streamingsites zoals Netflix te duwen. Daar hebben de verontwaardigde kijkers gelijk in. Maar het is naïef te hopen dat een extra (online) betaalkanaal de verdwijnende reclame-inkomsten compenseert. Boven op het produceren van programma's moeten de zenders ook nog extra technische kosten verhalen op een kleiner publiek. Niet elke tv-kijker zal willen betalen. Die versplintering zorgt bovendien voor minder bereik en minder reclame-inkomsten voor het gratis kanaal. Verwacht ook niet te veel heil van productplacement en gesponsorde programma's. Om veel en goede commerciele Vlaamse televisie te hebben, is er geen alternatief voor tv-reclame als voornaamste inkomstenbron.